بزرگداشت سپهبد جهانبانی - قسمت سوم - تیمسار بهمن فرقانی
00:00:00--->00:00:09
spkr_02: بایدر تیم سور فرغانی عزیزم بروت به کپتان همزهی و مهمانان بالا مقامشون واقعا
00:00:12--->00:00:28
spkr_00: قربونتون برم. قربون اون چهره نازنین با اون تبسام زیواتون با اون صورت بی نظیرتون که من هر دفعه میبینم پر از انرژی میشم واقعا دروت بر شما بفهمه استخده
00:00:27--->00:01:26
spkr_02: برای خواهی شما این نیاز نداشت اگر در نیره هوایی بود فقط به عشق پرواز بود نیاز مالی نداشت که در نیره هوایی باشه فقط عشق پرواز بود و از هر نظر این آدم کاملی بود و برای همین اینقدر مورد علاقه و محبت پرسونال نیره هوایی بود ایشون از برای هوای بود
00:01:35--->00:01:40
spkr_01: در اونجا تیم آکوژیت اونجا رو دیده بود
00:01:40--->00:12:17
spkr_02: برگشت و در ایران آکروجت رو بنیان گذاره کرد و از اولین کسانی که در بال ایشون پرواز کردن تیمسار خاتم، تیمسار ربیهی و سروان جهانبینی اون موقع کسانی بودن که جز اولین اعضای تیم آکروجت قبول شدن و پرواز کردن و بعدها اواته جوان ترار رو آوردن و ادامه دادن این کار رو در هر سازمانی، نظر مدیریت ایشون در هر سازمانی که مشغول به کار می شد اون سازمان رو زیرورو می کرد و به بهترین وجه ممکن می رسند مثل مدتی که مسئول ورزش مملکت شد اصلا ورزش رو زیرورو کرد و دست آدم های سو استفاده چی رو از تمام امور قد کرد و از این نظر دشمن هایی هم برای خودش تراشید مسابقات گانری رو در نیره هوایی که به خاطر مسابقات گانری ما هر روز تمرین یعنی تران هر روز پرواز های گانری داشتیم و این فکر میکنم باعث شد که خلابان های ایرانی در دنیا جزو بهترین در گانری بومب و راکت و فشنگ بشن برای اینکه هیچ کس به اندازی خلابان های ایرانی تمرین گانری نداشت و این تمرینات بود که تابگان های متعددی رو تربیت کرد و از اون طرف هم مسابقات لودین رو برای پرسنل فنی درست کرد که تمرین بومگذاری و اصلهه گذاری روی هواپیما رو تمرین میکنم و هر سال این اجرا میشد و این در زمان جنگ خیلی خیلی کمک کرد به ترنراند سریع المها اینا باعث شد که پرسنل فنی در زمان سرخ یه راه هایی پیدا کنن که بتونن سریع تر هواپیما ترنراند بکنن که واقعا در زمان جنگ نجات بخش بودش این تمرین ها از ذره هواپیمایی کشوری همیشون خدمات بسیاری داشتن و بنیانگذار ارتاکسی بودن که ارتاکسی رو به وجود آورد و بعدها فرزند برومندشون انوشی روان اداره این شرکت رو به احده گرفت و ادامه داد من هیچوقت از نزدیک با تیمسار جامبانی کار نکردم چون من منوان سطفان دوبوم از امریکا که بریشتم مستقیما به گردان شناسایی منتقل شدم با حقوم های آرتاکسی و سه پرواز کردم و بعد هم با آرف پنج و از همون زمان سطفان دویم مسئولیت امنیت پرواز نتونستم مستقیم من با ایشون یا در آکروژد یا هر جایی دیگه شرکت کنم ولی وقتی که پرواز با اف پنج رو شروع کردیم همتای گفتم هر روز ما پروازهای گانری داشتیم و ایشون هم با اف پنج چک شده بود و هفته یه بار می اومد برای پرواز و حت گانری می پرید هیچ پرواز دیگه یه دوست نداشت فقط گانری می پرید من چهار بار با ایشون پرواز کردم و هر دفعه من لیدر یه دسته چارفروندی بودم ایشون می خواست شماره چهار بایسه و یه خاطره ای که از یک از همین چهار پرواز دارم اینه که شما می دینید توی پترن وقتی که می روید به میدون تیره هوایی اونجا یه پترن مستطیل درست می کنیم که مثل مال نشستن دان بیند و بیس و فاینال داره بعد وقتی که من در اولین باری که بایشون پرواز کردم و شما وقتی که لید هستی در واقع می افتی پشت شماره چهار می افتی توی این پترن دیگه و همیشه قبل از اینکه رولی زدن بمبورای باید مطمئن بشه که نفر توییت کجا هست یا نفر پشتیت کجا هست من وقتی رفتم رولین که می خواستم بکنم از بیس به فاینال هرچی نیم کردم این بالا پایین این ورمان نگاه کردم ندیدم شماره چهارو می خواستم بگم نامبر فور پوزیشن که در این حال یه دفعه بالای سرم یک هواپیمای افتن جدم به حالت پرواز پشت اینورد کناپی به کناپی من به انقدر نزدیک بود که من کلاه قرمز آکروژتش رو به بوضوح دیدم بعدها که اون فیلم تاکانایی دیم در این که کناپی به کناپی به پشت همین سحنه رو من دیدم که بعد رولین کردم بومم زدم اینا و بعد دیگه دل تو دلم نبود که فکر کردم الان برگردیم از پرواز توی دیبریفینگ اینشون می آمد توی دیبریفینگ و دیبریفینگ می شست و کاملا گوش میکرد و هیچی هم نمیگرد فکر کردم که جهان تیمسار جهانبانی با من در این پوزیشن معلوم من تخصیل با من دیگه و توی دیبریفینگ حتما روز من اصلا می شدید ولی در دیبریفینگ اصلا یک کلمه هیچی نگه ولی بعدا با کسای دیگه که صحبت کردم تعریف کردم گفتن که ایشون پترن خاص خودشو پرواز میکنه میاد توی بیس میکشه بالا اینورت میکنه به حال اینورت رولینگ میکنه و توی فاینال رولات میکنه با اون بهشو میزنه و همیشه هم بوم راکیشو خوب میزنه و خودش هم میدونست که تاکتیک مخصوص خودشو داشته و برای همین ببنی هیچی نگم و یک خاطره دیگه هم که بازرزشون دارم من صدبان دو بودم توی کاروان افسر دستیار کاروان بودم که معبولا یه دوربین دوربین های دوچشمی به همون میدادن که ما باید افسر جز باید هفه ما های که داشتن میشستن چرخاش چک میکرد و به افسر عرشد به کاروان میگفتش که گیرزدان مثلا اطلاع میداد که چرخاش پایینه بعد یه روزی من توی کاروان بودم تین ساعت جهانبانی با اف پنج داشت مینشست اومد یه لوپس کرد بار اول یه لوگو کرد بار دوبار که اومد برای نشستن وقتی که گشت به توی بیس مهملاً چرخ میزدن بعد رولین کردن به فاینال من توی بیس چرخاشو چک کردم میدادم که چرخاش پایینه گزارش کردم گیرزدان بعد یه روما برگردم دارم این بر با نفر دیگه صحبت میکردم یه لحظه برگشتم این بردیدم که یه اف پنج دو سپایی روی باند بدون چرخ داره همجوری میاد که من اف پنج گفت تو لیت تو لیت توی فاینال جم کرده ما رو امتحان کنه ببینی که حواسامون هست یا نه چرخ ها زده بود پایین تو بیس ولی وقتی رولین کرده تو فاینال چرخاش جم کرده بود و اومده تا نزدیک زمینم اومده بود تا نزدیک تاشتان که ما رو تست بکن بعد این که تیمسار زدسدها گفتن که چشم در چشم افتاده من دقیقا این این همین سحنه رو دارم با ایشون و ایشون اگه یادتون باشه مهراباد وقتی که برمیگشتین کاروان بین تکسیوی و باند بیستانوه چپ بود و هفته هایی که برمیگشتن به رمپ از جلوی کاروان رد میشدن اینشون رفته های بام برگشت اومد از جلوی کاروان که رد بشه وایسات جلوی کاروان وایسات همجور برگشت به من به قول چشم در چشم یه چند لحظه به من نگاه کرد بعد موتور دازم و فکر بام که به من نگاه کردن بزرگی تنبیه من بود هیچ وقت یادم نارفت که چرخارو تا آخرین لحظه چک بکنم به هر حال این خصوصیاتی که جهانبانی داشت باعث شد که یگانه باشه در نیروه هوایی که هیچ کس دیگره نمیتونین شما در نیروه هوایی پیدا بکنین که به این پایه از محبوبیت و به اسطلاح برجسته بودن برسه یهشون یه دره یگانه بود واقعا یه دره یگانه بود که نظیر نداشت بی نظیر بود و کسانی هم که او رو کشتن از این محبوبیت وحشت داشتن اگر جهانبانی کاری میخواست بکنه همه اینی رو هوایی پشتش بودن و من در مورد قبلنم گفتم در مورد جهانبانی کلمه اعدام رو استفاده نمی کنم اینچوقت برانکه اعدام به من از مستر ادم میاد و معنی نابود کردن داره میبینیم که نتونستن جهانبانی رو نابود بکنن شما یه روزی نیست که در این میدیا اسمی از جهانبانی نبینیم امکان نداره یه روزی شما به این انستاگرام فیسبوک یا همه میدیا شما نگاه بکنیم اسمی از ده ها پیج به اسم جهانبانی باز شده و هر روز اسمش بر سر زبون هاست جهانبانی جاودانه شد اعدام نشد جاودانه شد جهانبانی هواپیما درم خونش کارک بود برای نرفت برای اینکه اگر میرفت همیشه از خودش خجالت میکشید جهانبانی مون تا جاودانه بشه من دیگه ارزی ندارم
00:12:23--->00:13:28
spkr_00: به حال سه سال پیش این برنامه ها شروع شد یک بخشش واقعا اختصاص به ایشون پیدا کرد لایوی نبود که شما خودتون الان نزدیک دو سال خوده یکی با ما هستید لایوی نبود که ما یک خاطره از ایشون نخواهیم از این مدعوی که می آمدن و به حال می خواستن صحبت کنن و همیشه یاد میکردیم من یه روزی کلکسیون این خاطرات رو همه رو جمع میکنم از شما و همه هم رزمانتون و بعد انشاءالله یه پک میشه و بعد مردم میبینن که حالا ما یه چندتاشو گیریم باید بریم بگردیم دونه دونه تو این چهار هزار ساعت مساحبه و ارخواه ببینیم که انشاءالله این اتفاق بیافته دروت به شرفتون جمفرغانی سپاسگزارم از حضورتون و لذت بردیم مثل همیشه از لایو بی نظیری که با شما داریم ما خودتون یک مجری توامند توامند تلیزون بودید و ما جلوی شما باید واقعا زانو بزنیم و داریم درست پس میدیم و احال اصخایی میکنم