سری مصاحبه ی ناگفته های جنگ تیمسار علیرضا نمکی (قسمت "دوم" از شب " دوم")
00:00:00--->00:02:38
spkr_01: جریان همین سامن و رحمه بود گفتم باید بری فلانجا رو بمبران کنی یکی از این قرارباقا بود بمبران کنی هشت فرمنتی با به من اومدم که خدا رحمت کنه یکیشون مرادی بود یکیشون همون شاروخ پورویات بود یکیشون خیلی ها بود که الان اسامشون رو یادم ریست آقا رفتیم فریدون زرفهاری اومد جلو رفت اکسش رو گرفت گردش کرد ما اومدیم بمبر رو ریختیم چیز بود دیگه پاکت فرمیشنی بودیم بمبر رو ریختیم چیز هم داشتیم چی میگن اینایی که جنگ الیکترونیک میکنه چیه بهش پاد پاد هایی پاد هایی 101 119 119 آره این آره هم داشتیم خلاسه بریف کردیم و رفتیم زدیم و برگشتیم فریدون زرفهاری پشت سرمون اکس هواهی گرفت از ارتفاع بالا حالا این این از اومد گرفت آسفری اکس از نتیجه امالیات هم گرفت دیلاوری بود اخیمون اون اصلا مثل من ترسونه بود که اون یه چیزی بود اصلا واقعا برای خودش اومد گرفت این اولین پرواز بمباران ارتفاع بالا بود که در ایلان انجام شد و بعد پس از اون حالا ارتفاع بالا ها رو دیگه شروع می کنم گفتن آقا امالیات تریق القصد که شروع شد خوشیار برنش رفت خلبانای همه دان رو بیریف کرد من اومدم دوباره خلبانای بوشه رو بیریف کردم و ارتفاع بالا بمبارانای ارتفاع بالا شروع شد اول ارتفاع پنجایزار پایی بود بعدا می دونید که در ارتفاع پنجایزار پایی با چلو پنجایزار پایی سایت گیری و نشان روی تفاوت می کنه ولی بچه ها از بس اعتراض کردن که ارتفاع پنجایزار پایی هواپی ما لخته آه یکی دوتای مال هم زدن یکی دوتا از بچه ها خلبانا رو بعده ها زدن مثل حالا زدن این بود که بچه ها اعتراض کردن گفتن خلو پنجایزار پایی تخبیم دادن گفتن از چلو پنجایزار پایی بمباران کنید به هر حضورت ارتفاع بالا اینطوری بود اما تاکتیکی بود که نیروهوایی رو هم آبروی نیروهوایی رو خرید و هم نیروهوایی رو نجات داد light نیروه wellness
00:02:41--->00:03:00
spkr_00: تیمسا دقتش چقدر بود ضمن این که اولا که نگاه کنید ویورو 600 نفر دارن نگاه میکنن شما میفرمودید که نمیدونم خسته شدن همینجوری داره میره بالا این میزان علاقه مردم به شماست این یک
00:02:59--->00:03:07
spkr_01: دو این که میتفرشتی میزان علاقه مردم به لایب شماست مدیر لایب شما هستی این ها شما رو میشه هستن
00:03:07--->00:04:33
spkr_00: این چی نیستم از به خدمت تون میلدپریشنتون ماکسیموم 268 مگه نیست 265 بود ماکسیمومش ماکسیموم 265 بود بالاتر از این نداره خب من دیگه نداره سایت دیگه بالاترین حده خب به خاطر اینکه هر چی اتفاع میره بالاتر باید میلدپریشنتون بره بالا دیگه و جناب حوشیار شما سرعتی ترراحی کردید برای این سایت ما همیشه معمولا خب تو ارتفاع پایین 400-450 بمبو میزنن بچه ها معمولا 400 به بالا بمبو میزنن به دلیل اینکه خب این موشک های سامه 7 و 6 و اینا اینا رو نزنن و عجابه مونن در واقع شما با اون سایت یعنی دکمن رو دادن کسجربا رو دوختید سایتی سرعتی رو ترراحی کردید برای این سایت توی اون ارتفاع الان پنجارزار پا بوده مثلا 265 بستید باز توی 45 زارت هم 265 بستید منطقه سرعت رو یه مقداری بردید بالاتر که هاپا لیز نباشه یه مقداری هم راحتر بتونن پرواز کنن غیر اینه؟ درستی
00:04:33--->00:05:35
spkr_01: فرمایش شما درسته می شد سرعت و بیشتر کرد اما فاصله ببینید سایت می رسید به یک نقطه به یک نقطه مثلا هزار پا مونده به سایت می رسید به یه نقطه هزار پا از هدف رد شده سایت می رسید به هزار پا از هدف رد شده و شما اونجا باید بومباتا مون پشار می دادید حالا که اومدیم چلو پنج هزار پا این هزار پا شد یادم نیز شد مثلا هزار دویس پا یا شد هزار پونسط پا یادم نیزی هم چیزی شد ما روی فاصله کوریکشن رو روی فاصله متفاکم چون بخواهم از علم ناوشم تیم سار ببین کتن سرعت ثابت موند سرعت رو از هزه پنج هزار پا این سرعت
00:05:33--->00:06:49
spkr_00: نور از سابقه کنم هسته فاصله کن زیادی فاصله کن زیادی اگر نقطه آ می زندید آی پلاسییک مثلا بزنید حالا من حفم اینه ارتفاع پنجاه هزار پا چلو پنج هزار پا بات ها وحشدناکه چل پنجاه هشتاد نات بعضا ما بات داریم اون بالا بات ها خیلی زیاده خودتونم دیگه احترازه حالا این بات ها اولا که شما هوا رو که قطعا می گرفتید بات های اون اینم دلیلش اینه که برحال اون موقع مهوره ها و اون علمی که الان ما داریم تو هوا شناسی که اینقدر دقت بالاست و میگه همین بات های تمام ارتفاعات و میگه تو ارتفاع چقدر چقدر بات داریم تو چقدر چقدر بات داریم و اینها چقدر این بات ها روی دقت خوردن بمپا تأثیر می داشت و آیا شما اقدام به خطی بمباران کردن هم که درصد چیل یا اصابت بلاخره با یک تعداد اینتروال زیادتر بشه می کردید یا هر هش فروند یا هر چار فروند یه جا بمبو می زدید می زدیدین میزدمیده
00:06:49--->00:07:06
spkr_01: ما باکس فرمیشن پرواز میکردیم در نتیجه فقط پیکل پیکل پیکل ما سه باقی لیدر میگو پیکل پیکل پیکل و بمبو میزد لیدر بود که سایتش رو روی چیز گذاشته بود هدف گذاشته بود اونای دیگه فرمیشنشون رو پرواز میکردن
00:07:10--->00:08:06
spkr_00: دوستان عزیز خلوانان و قهرمانان جنگ امثال جام نمکی جام حوشیار اون موقع تراحی سحمی رو انجام دادن بوم تراجکتوری از یک ارتفاعی پرواز میکنه بوم لحظه که از هواپان جدا میشه تحت و صفری که خود هواپ ما بهش میده سرعت اولیه که هواپان میده و تراجکتوریی که داره بوم خط سحمی رو تیمی کنه که قانون سحمی رو بچه های که امروز دارن درس میخونن تو ریاضی و درس دویرس ها میدونن که تراحی یک بوم باران و اندازه گیری من اینا رو دارم میگم شما یه دوپینگم بکنید سر ببخشید ها چون ما خیلی با شما کار داریم درسته با شما کار دارم درسته با شما کار دارم
00:08:05--->00:08:23
spkr_01: براموزیشون ببخشید ما از هواپیما که پیاده می شدیم بیدرنگ وقتی می رسیدین تو مینیبوس سیگار سیگار بینستان بستهی 13 ریال در می آوردیم
00:08:24--->00:08:28
spkr_00: چهار خط گردت نه؟ من؟
00:08:31--->00:09:16
spkr_01: خواهد یادتونه؟ میکنسیان اومد از من شکایت گذارش کرد شکایت کرد که این هشت تا سیگار انداخته توی کابی من بلنش درم اومدم بهش که بزن مجلسه بزن خودم تمیز میکنم گفت نه
00:09:19--->00:10:36
spkr_00: قطعا دلیل تو می نیووز سیگار کشیدن را بهتر می دونید اینقدر این ما اکسیجن برحال بعضی وقتها خالص حالا شما دیلیوتر دیمند اکسیجن ما دیگه 50-50-50-50 50% هبای کابین 50% هم خود اکسیجن به مون می ده توی عرض نرمال توی 100% که برحال همه اکسیجنه اینقدر این ریاهات تمیز می شه خود اونی هم که سیگاری نیویز توس داره یه سیگار ده که خیلی می چسبه واقعا بعد پرواز واقعا به برشت ما لابلای این صحبت بردیم تو چند تا خاطره های این دانسان سیگار اینها که برحال یه مقداری هم تنوا بشه دوستان 600 نفر به بالا دارن لایب می بینن خدا انشاءالله به همه شما عزیزانی که داریم می بینید ازرد بده می خواییم بریم بحث شیرین عملیات فتح الموبین رو از بیانات گوهربار تیمسار والامقام جامنمکی عزیز شروع کنیم فکر کنم های بومبینگ شما هم بسیار قانه کننده و جواب ما رو دادید و تا چه مده همیشه ادامه دادید تا یه مدتی بود های بومبینگ
00:10:39--->00:10:55
spkr_01: یه تاکتیکی شد که نجات داد خلابانهایی رو که با موشک سامه 3 و سامه 6 درگیر می شدن واقعا نجات داد سامه 2 هم که چیز داشتیم چی بش میگن پاد داشتیم پاد الکترونیکی داشتیم برای سامه 2
00:10:56--->00:11:18
spkr_00: موشک سمتو در واقع ارلی وارنگ داشتین شما شما هم داشتین توی F14 هست ارلی وارنگ دارین که اگر موشک روی شما گفت کنه سریع آلار میده و اطلاع میده الار 45 داشتین شما
00:11:20--->00:11:32
spkr_01: یادم نیست ولی یه چیزی میداد یه الار میبینیمون میداد هم برای موشک سامه 3 هم برای موشک سامه 6 و هم برای موشک سامه 2
00:11:33--->00:11:58
spkr_00: هم تو گوش هم با چشم لایت میگیره هم تو گوش که بیپ بیپ سریع اطلاع میده که رود گفت کردم و اطلاع بدم بچه ها ولی خب یه سم دو که تا نوت هزار پا میزنه لاحصا بعد یه جمله دیگه هم راجه به میراج ها میخوام بگم چقدر موفق بودن تو های بومبینگ میراج های افوان
00:11:59--->00:12:57
spkr_01: میلاج های افباند اصلا های بام بیگی مثل های بام بیگی ما نمی کردن. می اومدن ارتفاع پست می اومدن. حالا پاپ هاک می کردن. رول می کردن چرا پنگ درجه و بمبشون رو می زدن. و خیلی شکار خوبی بودن برای موشک های هاک که بعدا اومدن تو میدان نبرد. مثل تبوک، مثل بدر، مثل خیبر. همین خیبر همین شد که کوشیار بر اولی بار دوتا آتشبار ها گوبرد تو جنگلای گنبوه توی فولی آباد. ولی خیلی شکار خوبی بودن برای موشک های های بام بیگی مثل ما نمی کردن برن ارتفاع پنجای هزار پا. اما اونای موفقیت بسیار بزرگ داشتن در ایو ریفیولینک. در بادی ریفیولینک خیلی. زدتان دیتان که هزار بتا س aumentا.
00:12:57--->00:15:08
spkr_00: که نیکار رو زدن دیگه این لامه است بله که ما هم خدا رو شکر روی افور بستیم که جاویدنی هم ترای کردن که در واقع افچارده از چیز بگیره افور بگیره ولی ما متاسفانه بوم نداشتیم یعنی تو تراحی که کردن نتونستن بوم تراحی کنه چون بوم اپریتور میخواد باید یک نفری این رو هدایت بکنه ولی توی برای شکاری متاسفانه نمیشه کاش که میشد شکاری های افور ها هم میتونستن در واقع دب رول باشن دیگه یعنی یه جوری هم بتونن از بسکت بگیرن کاش چون افنج تراحی کردن برای میگیویستونو ها هم تراحی کردن که این کارو بکنن هم بتونن بسکت بگیرن هم بوم و حال کاش این کارو میتونستن بکنن که بادی ریفیرلینگ هم میتونسته بکنه که قطعا دیگه اصلا نابود میشد در واقعا با این حالت چون قهرمان های ما قبلا تراحی کردن حالا تو اشتر نشون دادن دیگه خب که اگر بتونن تو اون و نفوز کنن چه میکنن با اینا بفهمید اگه خسته نیستیم بریم سراغ فتحال موبی خیلی شما اطلاعات نیو برن نیوی امروز دادید تو این لایب چقدر قشنگ شد ببینید من اینجا یه چیز رو بگم خیلی حرف میزنم ولی چقدر اون خوشحالم از این انترگیوی دونفره با آرامش میدونید چون من اگه نگران یه شخص دیگه بودم که اون قرار بود بیا تو لایب خیلی حرفا برحال اقیم میموند و صحبت نمیشد راجبش ولی چقدر خوشحالم از این بابت و یه پیغام دستان عزیزمونم که خیلی دعاگوی شما سلام رسوندن برسونم که فرمودن لطفا از همه نیروها در حین صحبتتون بفرمایید بعضی ها پدافندن بعضی ها نیروزمینی هن دریایی هن و هوا نیروز قهرمان همه هستن بفرمایید دورت بشرفتیم
00:15:10--->00:31:03
spkr_01: در مورد دریایی سخن فراوانه در جنگ شما ببینید این جریان نفت و بازموندن نفت کش ها یک عملیات بسیار برجستهی بود این کاروان که کشتی های تجارتی به خورموسا یک عملیاتی بود به نام عملیات درفش که در این تره درفش، تره اجدر، ترهای گناگونی در این اجرا شد اینو اجازه بدید اگر رفتیم به سراغ دریایی اونجا صحبت بکنیم راجبش اما راجب فتول مبین عملیات در عملیات طریق القطس ارتش گزارش کرد ارتشی یعنی نیروی هوایی گزارش کرد که 67 فرورند هواپیمای ارتش عراق سرنگون شده اما این واقعیت نداشت این به خاطر شلیک موشکا بود که بعضی از موشکا به هدف برخود نکرده بود و در نتیجه اینطوری شد بعضی گزارش ها نادرست بود اما واقعیت این بود که 19 تا هواپیمای ارتش عراق میراج و سخوه 22 و میگ 23 سرنگون شدند فیتر و میگ 23 و چیز سرنگون شدند میراج 17 تاشو خلبانهای F14 زدند به بخشی 16 تاشو خلبانهای F14 زدند یکیشو خلبانهای F4 زد یک دوتاشو سایت موشک زمین به هوا پدافند زمین به هوا زد 19 تا هواپیمای در طریق الگستر نگون شد ما اومدیم بی درنگ عملیات فتر مبین آقا شد سریاد شیرازی فول از اعتماده به نفس عملیات رو با پیروزی به پایان رسونده عملیات گذشته نیروزمینی هیچ کدومش با موفقیت سد در سد تمام نشده بود این عملیات با موفقیت سد در سد انجام شده بود و نزدیک به 800 نفر اسیل گرفتند و صد تا تانک قنیمت گرفتند و نزدیک نزدیک 3400 تا خدرو خدروهای مثل خدروهای معمولی ارتش و خدروهای که برای جاده سازی و برای سنگر سازی و برای این چیزا استفاده میشه به در قنیمت گرفتند یکی از دلائلش این بود که اینا خیلی از نظر سخت خدرو و سخت هواپیما و سخت تانک و اینا در مزیقه بودن به خاطر بمباران هایی که از شمال عراق از زاخو که بچه های تبلیز انجام میدادن از پالایشگاه های کرکوک و موسل و پنجوین و خانقین و پولا به خانه های کیتو و کیتوی اینا همه تا بیاد به حلفاییه برسه به رومیله برسه به جنوب وغداد برسه شما اینا از نظر سخت بسیار در مزیقه بودن بنابراین بسیار خوب برابر شد که اینها توانی توانی حمله ندارند یعنی اینا نمیتونن تررایی کنن به خاطر کم بود خوش روخ نمیتونن حملات گسترده زمینی رو تدارک ببینن این یه براموردی بود که سیاد شیرازی بیدرنگ رفت دنبال فتر موبیل رو آغاز کنه ترحه عملیاتی کربلای دو نوشته شد ما هم شبه دو دیگری بر همون کربلای دوشتیم و نیروه هوایی خود من نوشتم داز دوباره مثل همون کربلای یک مثل شبه دو اولیه همه کارها شو کردیم اومدیم من از روزی میگم که خاطرش تو زمین مونده هیجده ای اسفن بود هیجده ای اسفن بود و سیاد شیرازی تو قرارگاه کربلای کربلای ایشون اصابانی و مستحصر نگران قدم میزد و هیج با دیگری حرف میزد و با اون یکی حرف میزد و اینا برگش گفت که اگر ما این عملیات رو انجام ندیم شیش ماه تا یک سال دیگه هم نمیتونیم پتور موین رو انجام ببخشید کربلای دو رو انجام بدیم خوشیده بود گفت که من میتونم کنم خوشیده همیشه سینش تفر بود برای دفاع از ایران برای جنگ برگشت گفت من میتونم این مشکل رو حل کنم گفت مشکل چی بود مشکل این بود که تیپ های ارتش عراق قرار بود پاتک بزنن و اگر پاتکشون میزدن و ما وفق میشدن که من تیپ ها رو بعدا نام میبرم فتور موین ممکن بود شیش ماه یا تا یک سار دیگه هم اصلا نیروزمینی نتونه دنبال این کار بده گفت چجوری گفت من این تیپ هایی رو که در خطن همشون رو بمبران میکنم شما کار نهشته باشی متعایی امتیازتی میخوام گفت چی چجوری بمبران میکنی تازه اگر بمبران بکنی ممکنه یکی اینا خطه تماسن ممکنه بمبر بیافته تو نیروه خودی شما فکر کن ببین یه خلبانی اشدواهن بمبش میبوده تو نیروه خودی همه روحیه ما میاد پایین همه روحیه سروازان میاد پایین نرمانده ها روحیه شون میاد پایین گفت چهار بم من زمانت میکنم من زمان من رو بگیرد اگر من بمبم افتاد اگر بمبم نیروه هوایی افتاد تو نیروه خودی ولی اگر شما حتی چهراخ یه سایتی زده بود تو دامنه تینه روبروی دشت عباس یه خورده که میاد پایین کوهای تینه هست دامنه تینه یه سایت احسام 3 گذاشته بود این سایت احسام 3 ارتفاع بالا رو بسیار تحدید میکن ارتفاع پس مشکلی داشتن اما خیلی کم کسانی که از ارتفاع بالا میخواستن بمباران کنن بسیار در مرز تحدید بودن گفت این سایت تینه رو اسم چه بذاشته بودیم سایت تینه گفت این سایت تینه رو 45 دقیقه شما بگیرید زیر آتش طفخانه من خلبانهای بوشه خلبانهای همدان و خلبانهای بوشه و خلبانهای دستگول میان هدفهاشون رو یک به یک بمباران میکنن و مطمئن باشید که با دقت انجام میشه این کار و با پیروزی سیاد شیرازی با ستادش مشورت کرد و همه شنم بودن همه آقایون بودن کنار سیاد مشورت که میگونم خیلی خوب اگه اینز داره زمانت میکنه یعنی یه چیزی که اتمیدان داره مرار شد تو گروه طفخانه 33 یک روزی این روز که دارم برای تو میگم این صحبت هاوان 18 اسفنده گفت روزی که عملیات میخواد شروع بشه این سایت باید طفخانه باید با صحبت من با صحبت من آتش طفخانه چرا پایین دقیقه روی تینه باشه روی سایت تینه باشه همه چیز همه هنگ شد بهرام و بوشیار منو بریف کرد پرستاد پایگاه بوشیر خودش بلند شد رب پایگاه همیدان برگشت اومد دسهول و همه چیز رو آماده کرد بچه ها از پایگاه همیدان بلند شدن ارتفاع پنجای زارپا دسته های هشت فروندی اومدن بچه های بوشیر که لیدر در سه اولیش من بودم اومدیم به هدف ما تیپ چلسه زرهی بود در چنانه تیپ چلسه زرهی در چنانه بود ولی هدف اونا هدف بچه های همه دام تیپ یک تیپ نوید و دو اینا هیچوقت از ذهن من خارج نمیشه چون بعد از بمباران های بعدی یه بار دیگه بمباران هایی هایتی دنجام شد بمباران هایتی دنجام شده بعد از آغاز عملیات پتول مبین یا کربلای دو فرمونده تیپ یک و فرمونده تیپ دو یکیشون سرتیب یکیشون سرهنگ تو بیابون از سیر ارتش ایران شدن از سیر نیروزمینی شدن خیلی مسئله مهمی بود یعنی ویران شده بود حالا ببینه چطوری شروع شد ایشون اومد در سور بمباران تیپ ها رو به پایگاه ها داد تیپ یک تیپ نوود دو یه تیپ دیگن بود چار سد و نوود و شیش یه اینجور اسمی داشت یا من اشتباه می کنم تیپ نوود و شیش بود و تیپ چار سد و نوود و دو یه اینجور اسمی داشت یا شد در حال این اعداد بود تو زهن آدم نمیونه آقا قبل از 29 اسمند عملیات پترونه آغاز شد حالا ما 18 اسمند استیم مثلا شاید 20 اسمند خلبان های همه دان بلند شدن 8 فروند 8 فروند 8 فروند 8 دستر هم اومدن و این تیپ ها رو بمبران کردن من از بوشیر با 8 فروند بلند شدیم اومدیم و لشکیره تیپ 43 زرهی رو بمبران کردیم در چنانه عملیات با محفظیه عملیات حوایی با محفظیه آقا شد رسیدیم به 29 اسمند من اومدن تو قرارگاه برگشتم اومدم تو قرارگاه سریاد شیرادری گفت که متاسفانه دوباره میخوان پاتک بزنن اطلاعاتشون الان اسم اپسر اطلاعاتشون که اپسر بسیار مجربی بود اون موقع سرگرد بود سروان بود یا سرگرد بود الان درست دو ذهنم نیست اومدن گفت که اره میخوان دوباره پاتک بزنن اطلاعات اومده که پاتک بزنن آقا دستور عملیات آقاز عملیات کربلای دو رو داد و 29 اسمند آقاد شد یا یکه یا یکه یک یکه یکه شست یکه یکه شست و یک آقاز رو خلبانه همه دان بلند شدن اومدن دوباره این تیپا رو به شدت بمباران کردن خلبانه بوشه رو اومدن تیپای بخی تیپای زرهیه که در منطقه بودن رو بمباران کردن بچه های پایگای خلبانه پایگای دستور از ارتبای پایین اومدن و همون گروهیه که از چیز اومده بود از همه دان گروه افرایی که از همه دان اومدن ارتبای پایین شروع کردن بمباران کردن چنان بمباران کردن چنان بمباران کردن که پرمانده تیپ یک و پرمانده تیپ دو ویلون تیپشون منحده می شده بود تیپ خیلی حرفه گردان گردانه این گردان ها هر کترونشون با هم دو کلومت سه کلومت فاصله دارن خطی رو که می گیرن هر دفعه که می اومدن یه گردانی رو مثلا یه دسته یه گردان رو بمباران می کردن دسته پشت سری یه گردان دیگر رو بمباران می کردن اونا یه گردان دیگر رو اینطوری تیپ یک و تیپ دو منحده می شده بودن و فرمانده هانشون در بیابان اثیر شدن من اومدم یه تیپی بود یه تیپ مال لشکر بیسو یک بود فرمانده ش سرتیب الان سرتیب شاهین راد بود دلابریه شاهین راد خیلی دلابره در سامنولمه بسیار دلابری کرده اومدن اومدن منطقه رو گرفتن منطقه رو گرفتن از تا شراق عقب نشست رب تا پچت کوهای محرم لشکر ده لشکر ده لشکر یک لشکر شیش لشکر نو هزری لشکر پنجه بیاده می کنزه رب به طرف پشت بستان پشت بستان و پشت مرسای عراخ همه شون جا به جا شدن اکس های هوایی به شدت شروع شد اکس برداری هوایی از همون روز 18 اسفن آغاز شد و بسیار اکس هوایی محصر بود در حرکت یگانهای زمینی این اکس هایی هایی هایی هایی هایی هایی می گرفت و آغاز شد فکر می کنم یه چیزی در حد 24-5 سرطی پرواز اکس برداری هوایی تو نعملیات انجام شد ما یه چیزی در حدود 600 تون بوم ریختیم بروی تیپای عراق بابا 600 تون که من می گم یه آتش توب خانه یه گروه توب خانه از صورت که که توب بندازه به 100 تون نمی رسه به 50 تون نمی رسه 600 تون بوم ریختیم نزدیکی 600 تون ریختیم کمتر از 600 تون ریختیم پرواز انجام شد در عملیات پتر مبین و پیروزیه به دست آمد یکی از بزرگترین پیروزیه آقایی که در جنگ هشت ساله به دست آمد بعد از اونم دیگه ایش وقت از این پیروزی ها به دست نمی اومد مگر مرحله دوبومی مگر بیت المقدس که تا مرحله دوبوم پیش رفت آقا این پیروزی چنان به ما کسرید باور کن در قرارگاه کربلا این افترها من رو بغل می کردن روشی ها رو بغل می کردن می بوزیدن من بلند شدن برفتم تو مندقه ماشینی در اختیار داشتم رفتم تو مندقه رفتم دیدم که این تیپا رو که این پرماندی تیپا رو اسیز کردم یا شنیدم اومدم به سالت تریدم تو ماشین که برم دستور برم به دانشور که توی پست پرمانده یه پایگاه دستور بود بهش خبر بدم توشیار دست منه کجا داری میریم؟ وای تو با هم میریم بفتنم میخوام برم دستور میخوام برم خبر پیروزی تو به محمد دانشور بودن گفت نه تو نمیتونی تجربه نداری اینا نیروزمینی هست یه روز پنج کلومت پیچ میرن یه روز ده کلومت پیچ میرن پنج کلومت دقیق میشنن تو الان بریبگی اون رسانهی میکنه ممکنه بعدا شکستی باشه بعدا نارضایی باشه ما رو نزاشت بگیرم گذنم چشم نرفتم ولی پیروزی بود که بعدا شد فتح المدی مبین و اینه که الان ما با افتخار در بارش صحبت میکنیم این افتخار مالن نیروهوایه من من اعتقاد دارم ببینید نمیگم نیروهوایی من من اعتقاد دارم که پیروزی پتح المدیم ستون اصلش روی دوش بحرام و عشار بود روی نیروهوایی بود روی دوش بحرام و عشار بود و پیروزی بسیار و اجسر و بزرگی به دست اومد ما در این عملی ها نزدیک میس فروند هواپیمای دوشمن سرنگون شد من نگفتم راجب دفاع هوایی راجب دفاع هوایی نگفتن هواپیمای افتخار ده چجوری فوزیشن گرفته بودن یکی میلد یکی برمیگشت و بله زیر نظر رادار گسیول و خیلی خلاصه خلبان های افتخار ده خیلی لیده
00:31:03--->00:34:57
spkr_00: این چه میگه از که برمیگه اشتر رو توضیح بدید دوستان بدونن منظور چیه دلیل چیه حوالا F14 تو اون حالت و تو این عملیات ها کار AVAX رو انجام میده هواپ مای AVAX کنترول و فرماندهی میکنه فرماندهان عالی رتبه در هواپ مای AVAX میان و بماند که ما میخواستیم بخریم بگه شما من باز صحبت میکنم که شما یه ذره استراحت کنید دوباره چون سآل برم رادار هواپ مای F14 تا 250 ناتکالمایل توی اون اوجه به هر حال چیزش که واقعا خدمت میکرد تا 250 ناتکالمایل رو سرچ میکرد و تمام منطقه رو پوشش میده جام نمکی عزیز بفهمان یکی میرفف یکی برمیگشت مزدورشون این که دائم باید تمام 360 درجه برحال فضا رو کاور میکردن پلاس این که خب ما تا برحال دهنه بیم رادار هواپای F4 درد توی مدهای ترک وال اسکن برحال یا حالا مدهای مختلفی که داره و نیازی نیست اینجا گفته بشه وقت جام نمکیرد نمیخوام بگیرم حالا توی پارس داپلر از بخدمت شما پوشش راداری اگر یکی میره اون یکی که میره برمیگرده اون برم داره تمام منطقه رو میخوان با همدیگه کاور کنن هواپای ایوکس خودش این کار رو انجام میده با اون راداری که اون بالا داره و پوشش 360 درجهی میده هواپای F4 در با تراحیه جناب حوشیار جام نمکی ها و جام حوشیار ها و امرزمانشون از هواپیمای F4 در برمان ایوکس استفاده میکردن و این کار پوشش به جز این که هواپای F4 در بایده هواپای رهگیر و شکاری هست در واقع رهگیری رهگیری و برای میروه های سطحی و هواپیمایی که بوم برن و میان پوششه به حال چیزم داشتن که خیارشون راحت باشه کابری که اگر هواپیمایی داره برای تحدید اینا میاد از اون بالا اینا منحده میشه بکن و یک خاصیت بزرگ هواپای F4 اینه که نامرد نیست مرده یعنی رخ به رخ میزنه و این خاصیت موشک فینیکس که واقعا توی اسپکت صف تا بیس درجه فایر میکنه این یکی از خوبشون دیگه تیمسال بهتر میدونه موشک اسپارو باید توی زاویه پنج تا چهل درجه توی تیل فایر بشه یا ساید ویندر که حرارتیه باید بیا توی بیم 60 درجه تون کون قرار بگیره و یه مداری اسپاییت پایین تا بیفته روی اون خط جتواش موشک و با جتواش بره داخل اگزاز حالا خیلی بده برای یه موشک برای یه هواپیما که بره توی تیل برای این که خوب تو لیت دیگه بخواد این درگیریه و این حالتها رو پیش بیاره ولی هواپیما داره میاد تو خاک ما هواپای F4 همونجا سهلگونش میکنه و نمیذاره بیاد درود به شرف تمام تامکت سوارا درود به شرف تمام فانتوم سوارا به تمام تایگر سوارا به تمام خلبانان تیز پرواز نیره هوایی به تمام جنبو سوارا 777 سوارا مادرها مادرهایی که اگر نبودن خیلی آلی بود من خیلی خوشحالم از این لایبه امروز چقدر زیبا صحبت کردید خب داشته دادمی بودادید خب سمید
00:34:58--->00:36:03
spkr_01: ولی در صورت ما تجربه خیلی گرامبایی از طریق الگست داشتیم شما ببینید اولپس و گوشی ها رو زدن اولپس و گوشی ها رو زدن و ما تجربه زیاد داشتیم این بود که رفت و برگشت یه هواپیمام میرفت تا مرز عراق افچهار از اونجا بر میگشت حالا یکی دیگه میرفت میبینید که پروازهای ارتفاع پایین رو سایت رادر دستور و سایت رادر احباد نمیتونست مشرعات نمیتونستن اینا رو بگیرن ارتفاع پایین رو خیلی دوشمار بود براشون اما افچهاردن میگرد و اطلاع میداد و درگیر میشود و میتونست موشک بزنه من یه خیلی هنوز نتونستم توجیه بشم که چرا ما از چهرماییلی زودتر شلیک نمیکرد خلابان افچاردن برای که بهشون دستور دارم از چهرماییلی از چهرماییلی به بخش
00:36:02--->00:36:13
spkr_00: بفهمید بفهمید نمی فهمید بفهمید یه باردگی بفهمید چرا چیسته
00:36:12--->00:36:24
spkr_01: چرا چیسته؟ دستور داده بودن که خلابانان F14 پینیکس رو در چل مایلی و پس از چل مایلی شدید کنند. من نمی دونم چرا در شهست مایلی شدید می کنند.
00:36:26--->00:38:31
spkr_00: البته با احترام به تمام اساطیت F14 که در لایف حضور دارم و خود جامعه نمکی عزیزم من کمترین و کچکترین عضو خانواده نیروی هوایی هستم اصلا حدی ندارم در مقابلین بزرگان از یک بزرگ مردی مثل جامعه نمکی که این سؤالو میکنه درصد کیل هستر هر چی که ما ببینید توی 60 مایلی درصد کیل پایین تره ما لار میگیریم درست این هواپا به ما لار میده و شروع میکنه ریتیکل به اکسپنس شدن و باز شدن وقتی که باز میشه لار رو میده و دیگه شما موشک فینیکس رو که فایر میکنی این دیگه اکتیوه موشک فینیکس اکتیوه الان اسپاروس سمای اکتیوه به همین دلیل که میذاشتن بیان جلوتر به دلیل این که طرف تو میشناسی ببخشید شما وقتی هواپای دشمن رو مقدورات هواپای دشمن رو میشناسی اگر هواپای دشمن توی 100 مایلی شما رو میزنه شما هم باید هواپای مایی داشته باشید توی 120 مایلی بزنیش قطعا مقدورات هواپای دشمن رو داشتن و میدونستن که اونها اگر که دارن میان اگر هواپای رهگیری هم هست قطعا ترت و تحدیدی برای هواپای افجادنیست ولی به دلیل درصد کیل بالا رفتن درصد کیل میذارن بیا توی بیم بهتر و توی اون قدرت لاک بهتره خب موشک فینیکسی موشک بسیار گران قیمتیه و حیفه که این موشک میس کنه حالا قطعا میس هم داشتن عزیزانی که برای ها پرواز کردن شاید ولی افت داره هستن برای فینیکس ولی داخل 60 مایل که همون حدودهای 40 مایل خیلی درصد کیل بالاتر میرسه ببخش درد ببخش درد
00:38:32--->00:38:53
spkr_01: یا سر خیلی البته من گرفتم فهمانش شما رو گرفتم فهمیدم. من فکر می کردم نمی دونستم. من فکر می کردم که یه خیانتی در کار باشه. من فکر می کردم که خیانتی شده. نمی زارن حوال ماه. ولی الان متوجه شدم که علمی بوده. و هر صورت کار علمی بوده.
00:38:52--->00:46:15
spkr_00: بله الان متاسفانه ببینید هرچی هواپ ها فتیگتر میشه رادارها فتیگ خب موشک فینیکس یک رابطه برادری بسیار زیادی با سیستم راداری ARG9 داره و خیلی با همدیگه ارتباط خیلی شدید دارن میدین یعنی این ساده پس این چی میگن فهم سادهش هستن بله دوستان من هردت هزتالی که بهتر میدونین موشک فینیکس و رادار ARG9 که در واقعی این موشک رو بحث لانچ و منچ و هدف و رهگیری و این داستان ها رو رادار ARG9 هست که هدایت میکنه احس کنم خدمت شما که هرچی که فتیگ میشه متاسفانه هواپ ما و قدیمی میشه و استفاده خود برحال قدرت رادار پایین میاد و احس کنم خدمت شما یه مقداری اون حتی لاری که میده سر دیرتر میده اینجوری بهتون بگم یعنی بعضا شاید دیگه الان این اواخر مثلا هاپ مایف 14 تور مثلا سی ناتکار مالی چنناتکار مالی داخل سی ناتکار مالی داخل سی ناتکار مالی مثلا لا رو بگیره مثلا میگم ها من دقیق نمیدونم ولی اینا رو باید تست بشه آلا که خب ما دیگه فینیکس نداریم دیگه موشک فکور هست و و موشک سجیل هست و اون داستانه خود اوناست ولی این بحثی که ما یاد گرفتیم و استادامون به ما یاد دادن اینچنین هست که خب برحال حالا ما هر جایی سرک لا رو بگیریم حالت خب ببخشید ها همه اینها دلیلش تجربه و محارت خلبان و اون WSO هست که عقب هست WSO خب Weapon System Officer یا افسر اسلاحهی که تو کابین اقب ها پیف 4 در میشینه و کارش فقط اینه ره گیری ما اگر مثلا توی F4 در شما هاپ ما بالاتر باشه لار بهتر میده از ما بالاتر باشه برتری نیست اون طرفی که از هاپا F4 در بالاتره برتری به هاپا ما نداره برای بهتر لار میگیریم و موشک فینیکسی خاصیتی داره پنجاه بلی سکن طول میکشه این موشک بدون فایر بدون هیچ کاری میفته پایده میفته پایین وقتی که فایر میکنه موشک فینیکس رو ایشون میفته پایین موشک بودن پنجاه میلی سکن یعنی کمتر از یک ثانیه میفته پایین و یک فاصله از هاپا میگیره سر دلیلش هم اینه که این آتش روشن شدن موتور این ازیاد نکنه و فراسی و فا نزنه و این موشک شده بودن سر بله بله بالا خودش دیگه داره سر خودش داره اطلاعاتو میده میگیره میده میگیره یعنی هواپا کاری نداره برای همینه که شما یک موشک رو میزنید سر یک پیوریتی یک تارگت رو میزنید بعد مگه میگن مثلا 24 هدف و 6 تاشو با پیوریتی میزنه میره سراغ بعدی آگناین آگناین میره بعدی رو سرش میکنه و بعدی رو لاک میکنه با پیوریتی اونی که تحدید بیشتری هست یعنی اهم و فعل اهم میکنه حق تقدم میبره بعد اونم فایر میکنی میزنه و بعدی و بعدی و بعدی و همین دلیل موشک فینکسالو میره والا خود تا 4.5 ماخ سرعت موشک میرسه دیگه بایر بزنه و بعد چهار و نیم ماخ موشک فینکس سرعت میگیره و ردخور نداره و 500 کلو هم وزنشه یک وزن بسیار دیگه بزنه حواپ ما چیزی ازش نمیمونه حتی درست پست دادم بخشید اگر من چیزی رو کم و زیاد گفتم اون شاشا الله توی جلسه ای بیان منو توجیح کنن اگر یه وقت احیانم حالا این یکی های میکنه بیان منو توجیه کنن اگر یه وقت احیانا خدایی نکرده من چیزی رو کم و زیاد گفتم ولی تا اونجایی که من میدونم همین ها هست و انشالله که ما هم یه ما هم پاد داریم دیگه ما هم پاد ما الکیوهندرت هست برای افار 109 قدیمیاش بود 119 جدیداشت ولی پاد و ما دو تا ایلی وارنگ داریم سر در واقع را سیستم ما یه الار 45 داریم یه الار 50 داریم که هر کدومشون هم یه جورایی کمک میکنن به اطلاعات دادن و خلبان و یه چیز دیگه هم جالبه بگم برای دوستان هواپیمای F14 میدونی خب هر هواپیمایی برای ترت هایی که چون جنگ قرب و شرق بود دیگه به خاطر بس جنگ قرب و شرق surface air missile که در واقع سم دو سم سه یا هرکی ما داریم ما یک سری چراغ را باداد داریم که میگه سم داره به هدفایر میشه ما یه چراغ دیگهی داریم به نام سن سر سر surface air navier از ناب بلند میشه موشکهایی که از ناب بلند میشن و میخوان هواپیمای F14 رو به قول مارو ره گیری کنن برای اونا هم تراحی کردن برای سنها برای موشکهایی که از رو ناب بلند میشن یعنی فقط موشکهای سم یا زمینی نیست یعنی از روی زمین برای ناب ها هم همینطور ببخشی سر خب بریم توی بحثای آقای سرخفورم که اینجا هستن و درود به شما میفرسن و درود به شما مخلصیم آقای سرخفور خیلی مخلصیم ارادت داریم خب بفهمی سر من اخیرم میبینم آقای سرخفور عزیزم ماشاءالله فعالم خیلی خوشحالم از بابت این که دارن زحمت میکشن در بحث تاریخ چقدر زیباست اون روز با شما صحبت میکردم دوستان خیلی تا مپست نمیکنن هر کدومشون دارن یک بخشی رو واقعا دینی رو عدام میکنن دارن یک بخشی رو میان و کاور میکنن شما هم بعضا میبینم که تشریف دارید چون بخش تاریخ مملکت بخش شاهنامه همه چیز شما تواهر دارید درود به شرف تیمسار نمیکید این قلب های رنگی رو بفرستید که این تیمسار بدونه این نزده 600 نفری که اومدن طول های و کماکان بیش از 550 هستن چقدر ارادت به این مرد بزرگ دارن سر بفرمایید اگر که جنبندی بخواییم بکنید توی این بحث ها خستتونم کردیم بفرماید
00:46:15--->00:49:26
spkr_01: نه عجزم بسیار استفاده کردم هواپنمای F4 مدرنه F4 بخش رهگیریش در زمان خودش خوب بود اما زمانی که F4 دیگه نمیشود به اون صورت استفاده بشه به صورت F4 هواپنما F4 یک هواپنمایی بود که هیچ کشوری نداشت و واقعا در عملیات پتول موبیم و بیتول مقدس و تریق و قدس قیامت کرد در وقت پدافنده های لشکرهای زمینی که هواپنمای F4 در نمیدونست چیه F4 چیه F5 چیه اونا فقط با خیال راحت پیش می رفتند چون منینی بود مثل هواپنما F4 در خلبانان از جام گذشته F4 در شما ببینید ما چند تا خلبان از دست دادیم و چقدر این خلبانان اونایی هم که زنده موندن چه خدمات بزرگی کردند و من میخوام بگم درود بپرستم به روان پاک سرهنگ سرطی بحرام و اوشیار و محمد دانشبور و محمد حقشناس و یدولای جباتوری که زنده است و حوشنگ آقا سیبیکی که نمیدونم کجاست درود بپرستم به این قهرمانان بزرگ نیرو هوایی اگر نیروی هوایی نبود حضرت کپیتان اگر نیروی هوایی نبود امروز ارتش عراق هنی امروز یعنی بعد از این همه سال از جنگ گذاشته ارتش عراق در پای تخت، در خیابانهای رشد، در خیابانهای تبریز، در اسواحان، در شیراز رجه می رفتند و به ما بخل می پروهدند آخه چه چیزی از این بالاتر؟ شما که اونی که می خواست هواپی مای می خواست نیروی هوایی رو بکنه قد پرتغان یک نیروی هوایی قد هندونه رو بکنه قد پرتغان چرا باید از علم و دانش هوا نبردی و فضا نبردی اینقدر دور باشه؟ نیروی هوایی پایه فضا نبردیه ما بارد تمدن پنجم هوافضا داریم می شیم تمدنی که هانتینگتون تریب کرده تمدن اول قارنشینی با نیروی محرکه شکار تمدن اول روستانشینی با نیروی محرکه دامداری و کشاورزی تمدن سبم تسلط بر ذریعه ها با نیروی محرکه تجارت تمدن چهارم شهر نشینی با نیروی محرکه سند تمدن پنجم با نیروی محرکه دیتا یعنی هوافضا تسلط بر فضا با نیروی محرکه دیتا اطلاعات ما باید کشورمون رو برسونیم به اون نقطه در حال، از همه کسانی که تو لایب هستند سپاس گذارم اگر اشتباهی میگم، اگر نادرستی میگم، به بزرگی خودشون ببخشن اگر احساساتی صحبت میکنم، به بزرگی خودشون ببخشن خدا نگتر احمدتون، به جناب سخون محصب
00:49:25--->00:49:55
spkr_00: نه سب کنید باشید خواهش میکنم یه لحظه جام لبیبی اولا میگن علی جون سلام تیمسا لبیبی عزیز که اون خاطره لیزر با هم با لیز کردید و بوم زدید رو همیشه من هی هر بخش آمه لبیبی رو میبینم یادم خاطره لیز کردن اتون میرفتم که بوم زدید درست است با جام لبیبی رو میسیم لطنید تامنه؟
00:49:52--->00:52:15
spkr_01: حالا با جام لبیبی میخواییم سمولت کنید؟ حالا که رزا لبیبی تو لایبه رزا لبیبی یکی از دلاورترین و برجسته ترین خلبانان ایران بود خلبانان شکاریه هم F5 فریده بود هم F4 فریده بود حیف حیف که زود اشیر شد واقعا اگر ادامه داده بود تا پایان جنگ ایشون یکی از برجسته ترین قهرمانان جنگ بود الان هم هست الان هم هست تو شما ببینید تو ایرانه تو بخش اویشن شخصی سیبیل ببینید ایشون چه خدماتی کرده همین تا چندگوه توپولوک رو ایشون آغاز کرده روسا هیش کدومشون رو حاضر بودن انجام بدن رزا لبیبی یکی از دلاورترین این خلبانان بود باور کن در عرض پنج روز ما پنج راید لیزر پریدیم با هم و آماده شدیم برای بمباران هدر و ایشون تمام تلاشش کرد به بهترین وکی کارشو انجام داد فقط یک کابی نقابه نادانی که پشت سر من نشسته بود یه موشک انداختن موشک های دوش پرتاب داشتن روی سکوی الامعیه موشک های دوش پرتاب داشتن اینا یه دونه موشک انداختن من اون لحظه فایرشو دیدم که دود میکرد و میرفت من به رزا خبر دادم گفتم رزا موشک اندو بی گفت دارنش داشت جینی کشید و جینکات میکرد این خلبانی که کابی نقابه نشسته بود باید آی پیس رو دقیقا روی هدف نگه میداشت از ترسشید و به سرشو برنگ کرد فکر کن موشک به طرف ما میاد ماه ارتفاع ما 13 هزار پا بود هرگز موشک دوش پرتاب به ما نمیرسی متاسفانه بمبار ربط و تقریبا نزدیک پونس تشست پا خورد چپ هدف که دیگه منم اصابانی شدم تیاره رو انداختم تو دای بسترال و چرخیدن و تو سپرسانیک و کشیدن جی و احساب هم داخل شد اومدم به داخل چسبیدم به رزا و اومدیم نشستیم آره یه خاطره خوبی ولی خاطرات دیگر هم دارم رزا سکوی الوک رو بمباران کرد یه حقه میسوخ این آدم دراخلات شد
00:52:16--->00:54:58
spkr_00: ای جونم درم دروت بر تیمسال لبیوی عزیز برای ایشون به نمایندگی از تمام آزادگان قهرمان کشورمون که بهترین زمان عمرشون رو از سن 20 سالگی 22 سالگی 25 سالگی تا 35 سالگی حالا یا بعضا در جوانیشون در اصارت بودن حضرت یوسف 7 سال در اصارت بود ببین چقدر فیلم براشون درست کردن یعنی زندان بوده ایشون اینا 10 سال بعضا 18 سال جناب تیمسال لشگری خدا بیامرزه در اصارت بودن و روحشون شاد با شمایی که رفتن برای تمام این عزیزان هرچی پرچم ایران و قلب و اینجا رو منفجر کنید لطفا تا این عزیزان بدونن که انشالله در جلسه بعدی هم جام سالواتی عزیز انشالله خواهند اومد برکتایم داریم ما لایو بله دوستان با جناب نمکی رو ادامه خواهیم داد تا انشالله هر زمانی که عمر بنده باشه بر جناب نمکی دیگه باشه من خزده شده وگران من خود جناب نمکی میدونه چقدر ارادت دارم ما اینها رو یه مجموعه میکنیم انشالله تمام نوزهجر کتاب جناب نمکی همینجا دوباره ریویو میشه و ما داکیومنتریش میکنیم که تمام دنیا بشنون و ببینن کتاب دامکوبر این اون حالا این کتاب هایی که اینا ریفرنس های ما نیست ریفرنس های ما کتاب های خودمون خواهد بود که انشالله یک کتابی شبیه همین کتاب ها و بهتر و جامعه تر با زبان این عزیزان دوستان عزیزی که میخوان سؤال کنن لطفا زیر پوستی که ما میذاریم همین لایب سؤال های جلسات بعدشون رو بنویسن ارادتشون رو به این مد همونجا بنویسن و به همه عزیزان تا من یه سؤال دیگه از جامعه نمکه عزیز بکنم و خداحفظه کنم امروز لایب رو تقدیم کردیم به پنج عبرمدزی از آسمان غیرت و شرف شما همه شنو میشنسید بلی شاید با بعضی هاشون پرواز کردید و خاطره دارید امیر سلشکر خلبان حسین دلحامد امیر سلشکر خلبان محمد حاجی امیر سلشکر خلبان قدرت الله چیانجو امیر سلشکر خلبان اسد الله وربری و امیر سلشکر خلبان ابراهیم دلحامد این برادران نازعید بفرمایید از هر کدومشون خاطره دارید مطلبی دارید بفرمایید که یاد کنیم که من انشاءالله دیگه زیاد مزهرم تو این بحش زیاد مزهرم شما نشم
00:55:00--->00:55:40
spkr_01: ابراهیم دلحامد و اصلالله برداری اف پنجی بودن و زیاد ما با هم روبرو نشدیم اما با حسن دلحامد خیلی پرواز کردم با کیانجو خیلی پرواز کردم با حاجی بسیار پرواز کردم پرواز های لیزر با حاجی تاکتیک های لیزر با حاجی زیاد پرواز کردم و هر حال اینا از دست رفتن از دست رفتن علت اصلی از دست رفتن اینها نارسائی سامانه پرماندهی کنترول نیروی هوایی بود آفر
00:55:42--->00:55:53
spkr_00: آفه... آفه... آفه... دیگه... فکر می کنم کاملتا اینجا آب بود دیگه...
00:55:54--->00:56:02
spkr_01: من خداحفیزی میکنم ازتون. اینشالله که شما تنها رسانه هوایی هستید. اینشالله که شما موفق و پیروز باشید.
00:56:04--->00:56:17
spkr_00: تا جلسه بعد خدا حافظتون باشه خدا از تمام ولاها هم شما هم خانم نمکی هم همه هم رزمانتون رو دور کنه انشاءالله سایتون بر سر ایران و ایرانی باقی بماند انشاءالله
نظرات
ارسال یک نظر