سرهنگ حسین تفکری منش (ATC)


00:00:00--->00:00:39
spkr_00: آقا خیلی مطبسن. قربون شما برم. آقا من خدمت شما. دوستانتون یکی اکی به شما درود فرستادن. خیلی از بچه ها گفتن ما شایردهای شما بودیم در دسفول و در عرصه مراقبت پرواز. درود به شما جناب مهندس تفکری منش نازنین. من روز مراقبت پرواز و کنترول هوایی کشور رو به شما تبریک میگم و همرزمانتون. و بسیار خوشنودم از این که جناب کیهانی نازنین باعث شدن که این ارتباط با شما برقرار بشه. عرض ارادت دارم و این تریبون رو در اختیار شما میزرم. یک بیوگرافی از خودتون و یا علی مدد از خاطراتی.

00:00:41--->00:01:06
spkr_02: زمن ارزه سلام عدب و احترام خدمت حضار گرامی و پوزش به خاطر مشکلی که پیش اومده بود جا توی خالی ما کنار جنگل سی سنگان هستیم نوشه شاید این مشکل اینترنت به این دلیل باشه حتی که من دو ساعت تموم بودم و لایو همیچوری میشینم نوبت من شد اینجوری شد حالا به چه دلیل نمیدونم برحال تشکر خواهر

00:01:05--->00:01:16
spkr_00: نه نه بالا اومدن فرم میکنه با دیدن لایف ببینید بالا که میان یه حجم بیشتر ای انترنت میخواد که شما بتونین ارتباط برقر

00:01:17--->00:09:21
spkr_02: بله خیلی تشکر میکنم از شما جناب همزهی عزیز از جناب شای حسینی از جناب کیهانی که این فرصت رو به من دادن که در جمع فریختگان بیبدیل کشورم باشم واقعا باعث افتخاره من به دلیل تقارن این روزها با روز جهانی کنترول های مراعاد پرواز تبریک ویژه دارم خدمت تمامی کنترول های پسوری و لشگری پروتگاه های سراسر کشورمون این عزیزانی که براستی کار خطیر و حساس کنترول ترافیک هوایی رو به نحو احسن انجام میدن بدون هیچ چشم داشتی من خیلی خوشحالم خوشوقتم که صحبتهای جناب موسوی رو میشنیدم این بزرگوار خدمت بزرگی هم در حق من کرده من اصلا قرار برای این بود که ذهنم در اعتباط با اتفاقات جالبی که قبل از انقلاب در پایگاه چارم شکاری دسفول افتاده بود و تیمسال روحانی و اینا بگم ایشون رو که دیدم یاد خاطره افتادم که در فرودگاه اسفحان پایگاه هشتم شکاری پیش اومد نمیدونم حالا ایشون میشنون یا نه یادشون میاد من پایگاه هشتم میشه کاری شدم خب خیلی تلاش کردم که بخونم مطالب کنم و تونستم نه تنها ریتینگ برج و پیار و اپروچ لشکر رو بگیرم تونستم ریتینگ رادار و اپروچ و برج حواقه مای کشور رو از استاندار پرواز بگیرم و عزیزانی که در اونجا بودن آقای عمومی بود آقای عبداللهی بود مسئولین فروتگاه اونجا منو به عنوان سرکشی که یکی از تیمها منصوب کردن که خب افتخار بود برای یه نظامی که سرکشی که تیم کشوری باشه و کشوری زیر دستش من اینو خدمتون ارز بکنم اونجا خب میدونید تجویزات بسیار پیشرفتهی راداری ما داشتیم ولی متاسفانه حکمه کشوری حتی در ده های ده های پنجاه، شهست، هفتاد و حتی ده هشتاد اینا از روش پروسیجرال برای کنترال ترافیک استفاده می کردن در صورتی که پرسنل آموزشتیده نیروهوایی کسایی که مثلا 18 ماه در امریکا دوره های ایتی سی رو گذارنده بودن و دستگاه ها هم بود و خب آشق کار با رادار بودن بتونن سرویس رایدار اپروچ بدن سورویلنس بدن پیار بدن دیف اپروچ بدن ولی متاسفانه این اجازه داده نمی شد که این کار رو انجام بدن من چون جناب موسوی بودن این خاطرها رو بگم برحال من بانوان سرکیشی که تیم خب برحال این اختیاراتو داشتم که تیم رو کنترول بکنم و ترافیک رو به نحوی که سلاح می دونم کنترول بکنم زمان پرواز حجاج هم بود و یکی از خلبانا پکنم از کشوری خارجی بود برحال تغاظه یعنی من هم البته اومدم گفتم که موقعت شو گفتم گفتم مثلا confirm radial 22050 miles اونم گفت راجر گفتم اوکی ریدار ایدنتیفاید بلا فاصلیشون گفتش که ریکوست ریدار پروچ خب ریدار پروچ قانون رو خونده بودم می دونستم در اون نوتم هایی که داشتیم اومده بود که air traffic service available هست در فردگاه اسفحان خب ریدار سرویس هم یکی از این سرویس هاست ولی خب حقوق مای کشوری چون این دورها رو نهیده بودن با رادار کمتر کار کرده بودن البته الان خوشبختانه فرق کرده اوضاع به طب رادار سرویس نمی دادن کارشون پروسیژرال بود یعنی به صورت ذهنی ترافیک ها رو تو زهنشون داشتن و ترافیک ها رو با توجه به اون suppression های standard از هم جدا می کنم برحال ایشون که گفت من بهش خب می دونید که ما مناطق رو می شناسیم موانع رو داریم مسیرها رو می شناسیم من حفما رو شناسایی کردم و بعد heading بهش دادم و overدم final قرار دادم و در final می گفت پیار خیلی جالی بهشون دادم و ایشون نشست فکر می کنید چه اتفاقی افتاد چه طوری شد بقیه خبر شده بودن همه می گفتن آقا ریدار اپروچ و final پیار خب من این رو انجام می دادیم در اون چند پروزی که نوجاره رو دادیم یا heading می دادیم نه نوجاره زمانی می دیم که خب ببینیم که اون headingش فالا نمی کنه حالا در مدن نوجاره با تیمسا روحانی من خاطره خیلی خوب بود در مگه خدمتتون بگم برای ورود به پیتن در شمال دسفول منطقه پرویدد ایریاب بود که من اون رو تو ذهنم بود که بگم برحال حالا صحبت هم اینجا رسید که من سرکشی که تیم سی مراد پروازه فولگاه اسفحان بودم و بعد که این کار رو انجام دادم به من اعتراض کرد گفتن من کارم قانونی هست بعد گودن نوتم چید؟ نوتم گفتم نوتم شما داریم ایر ترافیک سرویس اویلیبول این اسفحان ایرپورت بعد اینا اونو بردن فرداش نوتم زدن که ایر ترافیک سرویس اویلیبول ریدار بای ملیتری پرسنل بازم من ریدار سرویس میدادم دو سه روزی به این شکل گذشت ظاهرن تیمای دیگه مشکل داشتن پرسنل کشوری در اون زمان البته الان از دوستان خوب من هستن و ارادت داریم خدمت همشون در اون زمان خب تجربه رادارو نداشتن زیاد فکر میکنه چه اتفاقی افتاد اعلام کردن فضایس فایلیبول نامنه به خاطر سرویس راداری که ما میدادیم جلسهی تشکیل شد در پایگاه هشتوم مسئولین ردبالای سازمان هم کشوری و همینطور مسئولین نیروهوایی بودن و جناب موسوی هم کنار من نشسته بودن من اون زمان یادم نیست سرگان بودم سرگور بودم درجه زیفی داشتیم ولی همین چی رو آماده کردیم ریتینگ رادار داشتم رادارمون دو چنله بود ارزم با حضورتون فلایچیک چک کردی بود رادار رو پیزابورد داشتیم مناطق همه چی مشخص بود هیچ مشکلی نبود و اینا همه رو داشتم و نوار زبط شده فلایچیک را که رادار اوکی هست اینا همه رو داشتم که اینا رو جناب موسوی دیدن کنار من و اول صحبت من گفتم که از این اعزام سآل بکنید که ما فلایچیک رادارمونو چک کردیم چرا جواب نامه ما رو نهدن جناب موسوی یادشونه که اون مسئولین او اون کشوری بلنشتن گفتن اگر اینجوری باشه ایشون بخواد اینجوری حق بزنه ما میریم بعد اونا گفتن نه بشینید ما ایشونو اگر خلاف بگه تنبیه هم می کنید و خلاصه من عدلی خودم آوردم و تنها کسی که اونجا از من حمایت کرد جناب موسوی بود و خوشبختانه قاهله ختم شد و ختم بخیر شد و مشکلی پیش نیومد این به خاطر این که تیمسار سرکتیب خلافان موسوی بودن و از بیانات شنو من استفاده لازم رو بردم یادم اومد که بگم و مجدن ازشون تشکر کنم که واقعا از من حمایت کردنشون در اون جلسه

00:09:24--->00:10:55
spkr_00: احتمالا من کامنت ها رو باز کردم، الان جواب میدم که اگر شنیدم. یادم میاد که درخواست چیز میکردیم. ریدار ویکتر، پیران فاینال، مثلا حالا. یا معمولا دیگه ما از شما میخواستیم. شما میگفتید که اگر ایسی میکرد رای کنید رای که این میند و فاینال، اکه ایسا perspektوران فاینال، مشاید زد همجان این میند و خرابت که ایسا به شکن می کنید، شما علایه های این میگییمه را. سر وایلینس با ریدار در واقع خدا شما ویکتر میکرید به وسایی reminiscentisce�� Photography Trans Teaching Tab. جایرو نداشتیم اگر هیدینگ نداشتیم دوستان اگر سمت نداشتیم به ما نوع جایرو میدادید مثلاً لفت ترن ساب ترن رایت ترن مثلاً خب با پونزه درجه ما میگشتیم بس شما به ما ترم میدادید بعد ساب ترم میدادید که ما رو میاوردید وکتر میکردید تو فاینال تا سطح پا که در واقعه منیمون ما بود و کانفرم رانوی این ساید یس رانوی این ساید کانتکت تاور فور لندنگ خودون لندنگ میدادید درود بر شما

00:10:58--->00:13:08
spkr_02: بسیار عالی فرمودید و ماشاءالو بون حافظتون که تمام فریزا میادتون هست. بله بچه های کنترال مراد پرواز با تچیزات خیلی پیشرفتی کار کرده بودن در پایگاه نظامی و وقتی میرفتن فروتگاه مشترک از این که میدن دستگاه ها هست ولی نمیتونن ریدار سیرویس بدن خیلی قصه میخوردن ولی ببینید این عزیزان اینقدر غیرت و هممت داشتن که با وجود این که مانع شده بودن که از تجربه و تخصیص این عزیزان استفاده بشه ولی میرفتن میخوندن کار میکردن که ریتینگ حکمه کشوری بگیرن و مسئولت سنگین کنترل رو به دوش بکشن من واقعا از تک تک این همکار نعزیزیمون که صادقان خدمت کردن تشکر میکنم و امیدوارم هر جا هستن تنورست و سلامت بشن و حالا جالبی که بدونید این عزیزان خیلی برحال محرومیت کشیدن در خیلی از موارد من میدونم که کل پرسن نظامی خیلی مظلوم واقع شدن این یه واقعیته و کنترل محرومات پرواز شاید بگم بیشتر از بقیه به دلیل این که من یه نطقه خیلی ساده بگم طبق قانون قرار بود که پرسنل نظامی از نظر برحال حالا حقوقی و اینا 20% از همتراز خودش بیشتر بگیرن و ما در کنار عزیزان کشوری همتراز کار میکردیم شونه به شونه و نصف اونا حقوق میگرفتیم و بعد پایگاه گرم سیر رو پوشش میدادیم اون مسائلی که خوب نظامی ها دارن اینا رو هم داشتیم خب اگر شما در بند نوجارو و پیار و احصال صحبات زیبایی کردید من اگه اجازه هست یه خاطره دارم که این خاطره منجب تنبیه من شد اون رو خدمت عیزان بگم قبل از انقلاب بود اجازه میدیم بگم قبل از انقلاب بود این خطره دارم که خودش بگم بگم قبل از انقلاب بود این خطره دارم که خودش بگم

00:13:08--->00:13:14
spkr_00: بله قهرونتون شما این وقت مال شماست

00:13:14--->00:16:00
spkr_02: من شیفت بودم در اپروچ ربکان برحال دسفول فلایت پلن از تهران دادن که تیمسار روحانی میاد با افتنج اینجا پرواز ما گرفتیم و بعد بچه ها گفتن که تیمسار روحانی هر وقت میاد هم یه راست میرود و پیتن منطقه ممنوعه اچه هم میگین سمت نمیگیره کاری همین گفتم اگر من اون موقع پوزیشن باشم نمیذارم فرقی نمی کنم منطقه ممنوعه است هیچ که نباد بریم آقا شانس بد ما زمانی که من پوزیشن بودم ایشون تماس کرد تماس که ایشون نمیگیره و البته من روی صفحه رادار دیدم که یه تارگیتی از شمال داره وارد میشه به محضی که وارده ایل برد رادار من شد گفتم ایرکرفت ان ریدیال حالا یادم نیست ریدیال 340 345 360 یادم شمال بود برحال 55 miles out identify yourself جواب نایمه دوباره رفتن رو سرکانسه گارد ایرکرفت ان ریدیال 345 5-1 miles identify yourself رو گاهد کردن ویشون جواب داد که حالا کالسانشم من یادم نیست بعد حالا فرس کنید بگیم جیپسی چون میدونید فردگاه های در اسفول گالکسی بود جیپسی بود گولد فیش بود برحال من فرس کنید جیپسی بود حالا من یادم نیست دقیقا گفتم جیپسی برحالا من میدونید فرابید رو ریدار ایدنتیفاید وکتوری دنگید فرانل پروش کورس ران وی وان فرلیفت فلای هدینگ من چیزی که یادمید 2-3-0 داریم میره مستقیم روی پیتن بعد دوباره گفتم که جواب ندار بعد دوباره گفتم اینجا بود که جمعه شما یادم من بهشون گفتم که جیبسی جارو سیمز اینجا دیگه دیدم آره داشت میرسید به لبه پیتن دیدم یه چطیقا دیدم یه چطیقا

00:15:58--->00:16:03
spkr_00: دقیقا شما آوردینش بیرون از پروی بدید

00:16:02--->00:16:07
spkr_02: آره آره و بعد هم دیگه ستاب تن به قول شما و اووردم فاینال

00:16:08--->00:16:14
spkr_00: شکر جاجمنت خوبی بخرج دادید شما بعد شما اینه رینگش اشکال داشت پس

00:16:15--->00:16:57
spkr_02: بله و یه تو ما حد دادی اینو بله از نزدیت مسیل اینشون رو اووردم توی فاینال قرار دادم و یه پیار خیلی خوبم باز خودم دادم و ایشون نشست چیزی نگذشت که یهو دیدیم که زنگ میزنن که تفکری دفتر من رفتم بالا دیدم یه برگه بازداشتی به من دادن بعد روشتن میمشتن به علت صحبت بیجا در محل کار و من دوتا تنبیهی توی پروندم کلان هست یکی همین صحبت بیجا در محل کار یکی هم گم کردن کارت شناسایی ولی خب خوشبختانه تشویقی هم داریم کما بیشه

00:16:57--->00:17:39
spkr_00: من از خواهی میکنم نمیدونم خانم مهندس هستن خانم دکتر هستن مطمئنم که یکی از اینا هستن خانم علمیرا که عروس شما هستن ظاهرن بله بله شغلشون چیه؟ خاندار هستن خاندار هم من میگن پدر شوهر مهربان و خوبم از زحماتی که در این سالها برای من کشیدید سپاسگزارم از خدا میخوام سایه مهربانتان تا عبد بر سر من سر من بماند درود به خانم علمیرا

00:17:41--->00:17:47
spkr_02: خیلی خوشحال شدم که عروس همم آنلاین هستم نمیدونستم اگر میدونستم بغیرم خبر میکردم

00:17:48--->00:18:50
spkr_00: خب الان ایشون خبر میکنه خانم علمی را لطفاً به دوستان بفرمایید که چه عزیزی رو ما آنبورد داریم در واقعه جناب مهندس تفکری نازنین استاد مراقبت پرواز با اون چشمهای تیزبینشون این که بچه ها کسی میشه استاد مراقبت پرواز کسی پشت اسکوپ رادار میشینه چون شما فکر میکنید خب من الان بزاریم ببینم خوب درسامو پس میدم خبش میکنم برژ مراقبت تا پنج سچو مایل یا همون یک و ششت همه کلومتر در واقع هستش تا پنج سچو مایل نات اینکلودت تو تازم فیت یعنی شامل دو هزار پا نمیشه میشه هزار و نخصد نوود و نوود و نوود و نوود و نوود و نوود و نوود و نوودت این رینگیه که برژ مراقبت در واقع داره کنترول میکنه درسته؟ برسته

00:18:51--->00:19:07
spkr_02: بله همینطوره من واقعا شگفزدی شدم از اون ذهن خیلی شارپ شما اجازبه من یه خاطره از تیم سارپور محمدیان بگم

00:19:08--->00:19:12
spkr_00: با لید خوشتیم با لید خوشتیم

00:19:12--->00:24:05
spkr_02: تازه وارد دستفول شده بودم خب ریتینگ برج گرفتم و تو برج نشسته بودم یه ترینی هم داشتیم که داشت کار میکرد اون موقع تیم سارپور محمدیان رئیس عملیات بودن و در این خواهر رئیس مستقیمی ما هم بودن ما چون اول ارتباط بودیم بعد اومدیم جز عملیات ایشون پرواز کردن و بعد رفتن منطقه برک گشتن خب میدونید که جت ها میان برک میزنن و استاندارد برک هم به سمت چپ هست در ترافیک جت هست ما اصلا هم میدیم اوورهر اپروچ یه حق مایی سی ساتی ما داشتیم از شمال اومده اود من به این ترینی گفتم ببین الان چیکار میکنی بله این استاندارد لفترنه شما سی ساتی داری الان داری میاد لفت بیس باند چارده اگر این برک به چپ بزنه که خب مشکل داریم گفت خب چیکار میکنم بهشون بگید که make right break and end بعد ما ترافیکو بهش نگفت ایشون من بهشون ترافیک هم بگو بعد تیم سار محمدین اعتراض کرد مگر گرش به چپ نیست چرا باید ما برک به راست بزنیم من گدم ترافیکو بهشون بگو ایشون ترافیکو باز داشت تیم سار محمدین بحث میکرد بعد در قادم محمدین بله من خب چاره این هم بود دیگه اگر ایشون گرش به چپ میکرد و واقعا مشکل ایجار میکرد بعد اومدم گفتم که حالا کارلسانش هرچی بود break now to the right followed instruction do not discuss خب برای ما شد مسئله بله بعد من مسئول مستقی برج یکی عزیزی بود که آقایی طریقی نامی بوده اگر اشتباه نکنم به ایشون گفتم که در جرمبا چیمچین مسئله پیش اومده و فکر میکنم که جناب محمدیان از این احتمالا ناراحت بشه ممکنه چیزی نگذاشت ما رو پایین خواستم ما رفتیم و ایشونم که اصلا نگاه با من نمیکرد بعد من خب تازه رفته بودم اونجا چیزی جدید بودم بعدشون گفت خب به این جدیدی میگفتید که آقا اینجا بریک به چپه حالا جالبه که تمام اونهی که اونجا بودن همه کنترول ها در حقیقت تو اسفحان من مسئول آموزش بودم در خدمتشون بودم و برحال آنچی که داشتم یاد گرفته بودم آموزش میدادم هر روز من کلاس میذاشتم در اسفحان و جالبه بدونید حالا صحبت کلاس شد بچه های ما خیلی دوست داشتن که ردینی کشوری بگیرن و همترازی و به این شکل خب زمانی که من مسئول آموزش نبودم شاید بگم زمانی که استاندار پرواز میامد برای امتحان گرفتن از بچه های کشوری 70 درصد قبول میشدن بچه های نیروه هوایی 20 درصد 25 درصد من گفتم خب با اینا کار بکنیم من هر روز صبح کلاس میذاشتم در زمانی که فرصت بود و دقیقا طولی نکشید که ورق برگشت یعنی شدیم 50-50 و بعد یه ها بچه های ما از خود بچه های کشوری بیشتر قبول میشدن بعد همین آقای امتراللهی و آقای امومی که اونجا مسئول فرودگاه بودن اینو که من دارم میگم شاد برای بچه های کشوری و لشگری یک چیز عجیبی باشه ایشون به من گفتش که چرا کلاس رو فقط برای نظامی ها میذاری بچه های کشوری هم باید بیان و ایشون خواست که بچه ها بیان و حتی حضور قیاب انجام بدیم و امتحان ازشون بگیریم و جالب که بدونید برای گرفتن ریتینگ برج اپروچ باید یه نفری که ریتینگ داره اسسمنت پر کنه برای این عزیزان و دوتا اسسمنت یکی از طرف کنترولری که باشن کار کرده و یکی از طرف مسکولین که بره داره استاندار و اونا با وجود دوتا اسسمنت میان برای امتحان و خب من برای تمام عزیزان که قرار ریتینگ بگیرن اسسمنت پر میکردم شاد هنوز در فوردگاه اسفحان باشه اون تستایی که من از عزیزان کشوری میگرفتم در این حالی که برای همه شن احترام زیادی قائل هستم و میدوننم که واقعا صادقان دوستشون هم دارم ولی خب این مسائل بوده و خب این افتخار من داشتم که تونستم آنچه که یاد گرفته بودم منتقل بکنم بعد به تیم سار محمد جان خب روم نمیشد بگم که بابا اینا شاگرده من از شما میگه تازه اومده بعد ایشون اشاره میکرد با دستش بالا پایین میکرد یعنی که ببخشید به فرما و به شین و فلان گفتم که من معدم زبانم بستم محمدیان تیسکاس اصلا معنای بدی نداره تازه بعد میشه میشه موجودی هم معنی شود

00:24:03--->00:24:21
spkr_00: میشه اونجوری هم معنیش کرد ولی خب حالا شما چون توی چیز خودتون دارد و معرف خودتون داشتید میگفتید که در واقع اون معنی رو نداره ولی چه سالی دستفول بودید شما؟

00:24:21--->00:24:49
spkr_02: من دو مرحله دسفور بودم سال 55 تا 61 و دوباره از سال 74 تا 79 من 74 اونجا بودم یعنی من تا 75 بله اسمتون بر من خیلی عاشناست اسم شما اسم جلاب شاهوتی من خیلی از دیگه عاشناست

00:24:49--->00:26:00
spkr_00: شای حسینی از فلبان ها یک چیز نیستن. من با آقای شفیعی، آقای شیروانی، دانشفر، آشنا، مظاهری، زارشایی، آقای شاسفی از سال شست و نو تا سال هفتاد و پنج من دسفول بودم. من با شما هم بودم. می اومدیم، بیرفتیم، رانوی چک میکردیم، کاروان که بودیم یا افسر کاروان بودیم، معمولاً می اومدیم از شما یه چراق سفز میگرفتیم، چیز جلوی برش، که حالا اگه تو برش بودین، حالا نمیدونم شما شاید اپروش بودین، رکان بودین، می رفتیم باندو چک میکردیم، بر میگشتیم و من افتخار داشتم خدمت شما حتماً حتماً حتماً که باتون هم صحبت باشم تو هوا ولی فهمان این وقت جماع عباسیان معاونت عملیات بود، جماع محمدیان فهمانده بردن چلو دو بودن، یه مدت بعد دیگه از سال 75 ایشون شدن معاونت عملیات، و جناب عباسیان شدن فهمانده پایگاه، فکر می کنم، اگه یادتون باشه.

00:26:01--->00:26:58
spkr_02: ولی همینطور شما تاج سر ما هستید همه ایزان همینطور واقعا باعث افتقار ما هستید شما ایزان تیز پرواز و زمانی که من یادم نمیره برحال فداکاری های شما و اون جسارت هایی که ایزان داشتن من داشتم البته زمانی که خب قرار بود که از افهی به ایکاو تبدیل بشه سیستم اوانووردی ما من میمدم تو گردان ها و کتاب های انکس و داکشومنت فور فور فور و همینطور اروه منیال رو تدریز میکردم خدمت ایزان خلبان خب اینی افتقار بود برای من که در خدمت این از از ازان باشم خب من خاطرات خیلی

00:26:58--->00:27:10
spkr_00: من سکر می کنم همین شما برید بیشتر توی اون 61 تا 65 نمیدارم 69 گفتین یا 65 از چه سالی دستفور بودین؟

00:27:11--->00:27:17
spkr_02: من دوم از سال 74 از میخوام

00:27:12--->00:27:16
spkr_00: دوم از سال 74 از می کنم

00:27:17--->00:29:23
spkr_02: سری اول از سال 55 تا 61 خب ما 59 تا 63 رو می کنم خب اونجا من قبل از اینقلاب اولین خاطر بعدی که دارم از یه پرواز تست بود هنوز شماره هفت ماه یادم هست 7039 این هفت ماه یه پنج تست بود اگر اشتباه نکنم میجر هامساکر امریکایی با این پرواز پری و بعد از پرواز تقاضی 25000 پا کرد و گفتم اوکی راجر ریپور لیولینگ فلای لیول 250 بعد دوباره تقاضی 350 کرد راجر کلام امینکن فلای لیول 350 و بعد دیسند برای حالای ارتفاعی 250 یا نه من سمت قرب برحال ایسگاه بود که من اشون رو داشتم تارگتش رو و یه ها دیدم که تارگت نیست و و بعد هم مرس استراری و مرس این اون ما اصطلاحاً میگیم کرش لوکیتر بیکن شروع میکنه به زدن روی پرکنس گارد ما یه پرسنل لوکیتر بیکن داریم یه کرش لوکیتر بیکن که مال هفت ماست پرسنل هم که مال ازان خلبان هست یه هفت مای سیدیتر من بهش کده من مرس استراری میگیرم شما از کجا میگید؟ ایشون گفت آره سمت مثلا دیویسو هفتا درجه میگیرم که من به نفصیل به امیاد گفتم که ما مرس استراری گرفتیم و تماس من با این هفت مای سیدن سیدر و تیونان میجر هانساکر قد شده که بعد متاشرین که اشون همچه که میمده پایین کاش اطفاق میکرده رو دو کوهه اونجا میخورد زمینی میدونم حالا خبرشو شنیدید یا نه که خب واقعا یه مسئله بسیار تأثیف برنگیزی بر من بود و زمان جنگم خب میدوند ما خیلی از ایزان رو عدست دادیم کتاب رو بالا سر فردگاه حالا به دلیل اشتباهی که شدود حاک زد تیم سا جنر باستانی زمینی که من همینجا لازم میدونم

00:29:22--->00:29:27
spkr_00: تا با گفتیم همین رو بفهمین تو فاینال زدن

00:29:28--->00:29:40
spkr_02: ببینید لحظه ای که عراقی حمله کرده بودن ما ایمان برمی گشتن. این یه تداخلی شده بود. اگر اشتباه نکنم مرحوم کتاب رو هاگ خودمون زد. اگر اشتباه نکنم.

00:29:40--->00:29:53
spkr_00: میدونم، فاینال زد درسته، جام به ایزت ستا بود یا جام فرغانی داشت تعریف میکرد که بعد 30 سال نشو کرده خب بفهمید توی فاینال موشک خودی هاگ خودی خب زدشون

00:29:55--->00:30:48
spkr_02: همینجا لازمه که من درود بفرستم به روح بزرگ شهدای عزیز خلبانمون جناب اقبالی که صحبتشون بود جناب حسنی جناب خوجستینیکو و تشکر کنم از امیر من دیگه پیر شدیم عزیزانی که برحال برگزار کنندی این گرده همه یه لایف هستن واقعا جایی تشکر داره و چه افتخار بزرگی نصیب من شد که بتونیم در خدمت شما باشیم من نمیدونم چه بیشتر داره و چه

00:30:46--->00:32:53
spkr_00: نمیدونم چقدر درست دارم من فکر کنم ده دقیقه دیگه ما درخیمت شما هستیم شما این جمع بندی بفهم چون ما بازم درخیمت شما خواهیم بود در آینده و چون به حال از اطلاعات شما و علم شما میخوایم استفاده کنیم برای اون مساعد من یه سوال دارم از شما در طول جنگ، در اون ابتدای جنگ شما خلبانها رو میدیدید که میامدن و توی باند موقعیت میگرفتن برای تکاف کردن چون دستفول حالا سال 61 رو دارم عرض میکنم تا سال 59 رو دارم عرض میکنم تا 61 خب شما اون لحظه معمولا اینا سایلت میرفتن دیگه و روال برای این بود که درخواست تکاف اینه میگرفتند چون پایگا پایگا نظامی بود و در اختیار خود نیروی هوایی بود اونجا شما بودین توی برچ چه حسی داشتید؟ میشموردید هواپیماها رو میرفتن؟ وقتی که برمیگشتن میشموردید که برمیگردن؟ یا حالا میشنیدید توی رادار؟ راداری که با اینا مثل دوستان میپرسند شاید برای شون سوال باشه جناب آسم اینا کسایی که رادار بودن، رادار پدافند بودن، یا S.O.C. بودن، دست بودن، اونجاها بودن، با شما که ربکان بودید، اپروش بودید یا برش بودید فهم میکنه؟ شماها راداری بودید که برحال انسراشتر میدادید؟ اونا رادار هایی بودن که هم وجود پروازهای متخاصم رو با توجه به اون کدوم مدی که داشتن IFF که برحال اسکواتی میکردن، اونا به شما میدادن که آیا این حالا برحال میگم شما کارتون یه مقداری متفاوت هست، شاید اساس اسکوپی شما، اونا مثلا توی یک مقبوله باشه، ولی به هر حال شما کارتون زیر نظر هواپیمایی ای انترنیشنل اوییشن اوگانیزیشن، یا ایکا او، نمیدونم چجوریه، اینا رو شما توضیح بدید لطفاً

00:32:55--->00:36:40
spkr_02: بله سختی کار ما در زمان جنگ همین بود ببینید باید با سکوت رادیوی اینا پرواز میکردن ولی خب ما پروازی دیگه هم داشتیم به طب باید از طریق رادار اینا ها رو استپ با استپ دنبال میکردیم و ترافیک های دیگر رو به جوری کنترول میکردیم که مانع اینا نشن ولی اونا هم تاخیر زیادی بهشون نخور سختی کار ما همین بود خیلی خوب اشاره کردید ببینید به خاطر این که دشمن استراغه سم میکرد خب سکوت رادیوی بود و عزیزان میرفتن و ما دنبال میکردیم حتی ترک میکردیم روی اسکوب میکشیدیم مسیرشون رو و برگشتشون رو و سعی میکردیم مسیر رو برای اینا کلیر نگرد داریم پروازه دیگر رو تو هولدینگ بفرسیم که پروازه کارشون انجام بدن جهت اطلاع شما من تایم گرفته بودم هواپیما های اف پنج ما از سر بان پرواز میکردن میرفتن معمولتشون انجام میدادن برمیگشتن میشستن هفت دقیقه طور میکشید و ببینید که چقدر نزدیک بود دشمن به ما و چقدر این برحال پیسار عزیزان بود در اون شرایط خیلی خاص من حالا در اتباط با همین کنترول ترافیک یادم میاد که در اون سیری اولی که من رفتم دستور قبل از انقلاب یه سرکشی که داشتیم که این عزیز ما یه مقداری بیخیال بود نسبت به برحال بعضی از مسائل و بعضی قطعا هم ترافیک به هم میرک باقید یعنی یه همیدیدید که کلی پروازا رفتن به صورت فورمیشن توی مناطق مختلف بعد با هم هم برمیگشتن و بعد هم جدا میشدن من یادم میاد که برحال متدازیادی نبود در دستور بودم ریتینگ برژ گرفته بودم ریتینگ پی آر گرفته بودم ولی ریتینگ اپروچ نداشتم میدونید که برای گرفتن ریتینگ بچه ما ترواز باید یک پارتوان استلاحاً میگیم شناخت کامل به منطقه داشته باشن راه های هوایی مناطق مختلف موانه کوها ایروی ها و اینو باید امتحان بدن کل فرودگاه الو پی فرودگاه رو کاملا بدونن و بعد مرحله بعد با دستگاه تنظیم دستگاه روشن کردن دستگاه کار با دستگاه آشنا باشن و بعد هم بتونن عملا ترافیکو هندل بکنن سه مرحله امتحان داشتن عزیزان ما هر زمان ما منتقل به یه فرودگاه جایدی میشودیم دوباره روز از نو روزی از نو و باید این امتحان ها رو میدادیم تا ریتینگ به تحتیب برج پی ایار احسار و بعد اپروچ رو گرفته بودم برحال من ریتینگ برج و پی ایار رو گرفته بودم اسیست اپروچ این دوست عزیزمون بودم که یهو من پروازارو داشتم و بهش میگدم که الان جیبسی رو بفرست اونجا نمیدم گلکسی رو این کار بکن گولد فیش این کار بکن ایشون گفت نه برو مسئول آمزوی صدا بزن بیاد که آقای سادتمندی بودن من رفتم گفتم ایشون اومد و صدا شدن بیدید وقتی ترافیک کچکترین خلیلی درش پیش بیاد اصلا صدای شما میگیره گروت قف میکن اصلا اون استراب خاصی دارید و من بهشون گفتم که این گلکسیه این گولد فیشه این فلان اینجوری خب چکا کنه گودم این سامل بدونم و ایشون بلا فاصله بعد از اون جلسه ریتینگ منو امزا کرد گفت شما ریتینگ اپروچ دارید بایی که من اسیست بودم و خب اینم خاطری خوبی هست از زمان قبل از انقلاب در پایگاه چارم شکاری دسفود اگر سآلی هست بفرمایید بایی که من در پایگاه چیزی بایید

00:36:39--->00:36:47
spkr_00: باقید اینو دوستان حالا میخواهم بدونن پی آر پروسیشن اپروش ریدار هست

00:36:47--->00:38:06
spkr_02: یه دستگاهی هست که در حقیقت دو تا آنتن داره که انباجو میفرسته یه آنتن هاریزانتالی هست حدود 15 دره میچرخه و یه آنتن ورتیکالی میچرخه که حدود 89 درجه هست که در حقیقت فاینال ترک رو از نظر در امتداد و راستای مرکز باند بودن رو که ما استلاحایم میگیم کورس یا ترک نشون میده و زاویه یه فرود که دونیم درجه هست از محلی که حفما تاچ میکنه خب شما حساب بکنید ما وسط افق یه زاویه دونیم درجه شما بکشید اون میشه زاویه ی گلاید ما که حفما باید رو اون زاویه ی گلاید روی دستگاه پیار اگر بیاد دقیقا جایی میتونه بزنید که ما استلاحایم میگیم تاچتان زون و دستگاه پیار دستگاه بسیار دقیقی هست شبیه آیلس که خب خلابانه عزیز باشون آشناه هستن که اونجا ما گلاید پت رو داریم و از هم حضور شما که کورس رو داریم دستگاه دیگه سورویلنس اپروچ که این از دستگاه خود همون احصار که ریدار اپروچ میدیم اون رو ما اکسپندش میکنیم سورویلنس اپروچ میدیم

00:38:13--->00:38:21
spkr_00: تو نام پی ای میگن نام پرسیجن اپروش تو نام پی ای شما دیگه دیلاد سلوب ندارید فقط

00:38:17--->00:40:25
spkr_02: شما دیگه دلال دسلوب ندارید فقط خیلی درست می فرمایید بله ما در سرویلنس اپروچ این نان پریسیژن بود ما فقط کورس اینفورمیشن می دادیم دیگه به صلاح ارتفاطی گلای فقط می گفتیم خود سالبان مینیموم ها رو باید بله خیلی خوب یادتونه ما شاله به ذهن شما واقعا خوب یادتونه خوب یادمون دادین بله از اسفهان دارم یادم میادی هفته سابقی ایران بود که قرار بود برای اولی بار پرواز بکنه من اون روز شیف بودم و این پرواز از باند شونزه اسفهان بولند شد نمی دیدید فورگاه پایگاه هشم شکار فودگاه اسفهان و کلی تانکه های من پرواز کردم اونجا ده سال من افت چارده بوده پرواز که کرد نتونست برار کنترول بکنه و من همش دل هرداشم که الان میخوره به یکی از این تانکه ها که خوشبختانه رد شد و زمین های اطراف اسفهان زمین های خیلی منطقه برخار زمین های بسیار سستی هست و فرو رفت اونجا و خوشبختانه مسئله پیش نمید ولی خب همین سستی اونجا باز یاد تیمسار ستاری افتادم خدا رحمتشون کنه که ایشون با حب مای چهت سال هفتاد بله من اون اسفهان بودم ایشون به هر حال به هر دلیل مجموعه شو بیاد بشینه ولی الویشن اسفهان رو با تهران اشتباه میگیره استمواهت من اینه و ارتفاع پایینتر بعد باله سمت چپش گیر میکنه به زمین گاز که میدن بیرن بالا بعد دوباره سقود میکنه و بعد متاسفانه ما چنشان روی خبر کردیم که برن سراغ تیمسار ستاری و اینا رو نجات بدن ایزانه ولی یه جوری بود که اون خاک ها اینقدر نرم بود در اون منطقه نزدیک باند اف شونزده ما بود چون قرار بود اف شونزده رو بسیار بودن و متاسفانه فقط اون ماشین پیش روی آتشانی نزدیک بشه و بقیه نتونستن و برحال این شهید عزیزت دست ما رفت

00:40:25--->00:41:18
spkr_00: من از سال 75 تا 92 تقریباً 3 تا 92 اسفحان پرواز میکردم یعنی دقیقاً 17 سال من پایگاه اسفحان خیلی 7 سال دسفول بودم ولی 17 سال پایگاه اسفحان پرواز میکردم قبل اونم که دانش کرده اسفحان پرواز میکردیم سال 76 یادتونه آقای عشقی فکر افسد تو فاینال تو سکزی همین اشتباه رو کرده بود که فیلدرویشن یعنی کنج ارومیه رو بسته بودند و اومدند همین اتفاق افتاد که باند رو هاوپیما برقار اوتو لندنگ داشت دوتر سنس کرد و خیلی لندنگ خیلی عالی و اسموسی توی بیابون تو گل و شل بیابون انجام داده بودند خاطر تون هست پونجا بودین 76؟

00:41:26--->00:41:33
spkr_02: یاد امیت چیزی میگه کنیم ویدن امیت برمید باید

00:41:33--->00:41:58
spkr_00: بله

00:41:54--->00:42:02
spkr_02: از لحاظ وزیفه دارم میگم یه بار دیگه بفرمایی تفاوت ریدار افراد

00:42:01--->00:43:15
spkr_00: تفاوت ریدار ریدار کنترول شکاری خب تفاوت کنترول شکاری جناب آسم اینا و شما اپروش یا ربکانی که هستید تفاوت این دوتا لازه وظیفه من چنده نشدم ببینید جناب آسم رو میشنسید نمتصالی چیزی به ذهنم نمیان ریدار ریدار رادار راداری که ما میرفتیم به قول معروف وقتی که از شما جدا میشدیم برای عملیات پروازان عملیاتی در اختیار بله بله ببینید همون جایی که رو تابلو مرتب مسیر و پلا کانفرم دو فروند کانفرم یکیتون رو زدن نمیدونم یه هاپیمای دشمن داره شمارت مثلا چیز میکنه ساعتی شیش ساعت پنگ بگردید به شب بگردید براست یا جی سی ای جی سی ای که میگرفتیم ماها رو میرفتیم تو منطقه جی سی ای درخواست جی سی ایی میکردیم شماها که نمیدادید جی سی ای رادار میدادید مک Corinth شما ورزن witnessing میگást کنم بازی منک مک رو سے واقعای کانا عوام شما 11 و میکنید نمید باید فروند پب tentمادراشی دید کانا شماUB

00:43:13--->00:44:26
spkr_02: این رادار میدده در ما بله اون هم بحث انترسپشن هست الان متوجه شدم ببخشید که من نگرفتم در افتای سفرد من بابا خواهی خودم رادارهای پدافند بودن خب حبیب توی که خودتون گفتید به صورت مخفیانه کود آی افف میبستن حکمها که خودی باشه برای رادار اونا چون اونا برحال هاگم زیر نظرشون بود و اگر حکمهای آی افف خودی نبود خب طبیعتا میزدن و اون عزیزان بله کارشون کار انترسپ دادن بود که خب برگی دشمن وارد بشه از روش درستی راه درستی به حال انترسپ بدن ما متاسفانه در ارتباط با اون تخصص خیلی چیز نداریم کار ما نیست ولی وظیفه ما این بود که خب حفمای شکاری غیر شکاری ترابری مسافر بری اینا ها رو کنترل بکنیم طبق اون زوابط استاندارد اونا هم یه دستگاه پی آری داشتن و که با پی آر ما خیلی فرق میکرد و بیشتر کارشون همین انترسپشن بود بله بله خب با جی سی ای فرق میکنه ب juntos Hungت gabهم کني جیتوا به جیتوا دی جیتوا کنیم جیتوا بهぶuvران LIGHT شکلی طبق اون technique

00:44:27--->00:45:35
spkr_00: در اینجا گی سی آی اپروچ اون اینترسپشنه اینترسپ کردنه در واقع شما سیستمتون همون بحث عرایوال هست دعنی شما بحث خروج و ورود رو شماها دارید خروج برای پرواز های سیفی که خارج میشن حتی تهران سنر یعنی تو مسیرهای بین تی ام ای ترمینال در واقع ایریا و کنترول زون یا مثلا سی تی آر شما همون کنترول زون یا تی ام ای در واقع خارج از کنترول زون و یا تی ام ای فرودگاه ها یک فضایی وجود داره که فضای در واقع کنترولی کشوری هست که در واقع تهران سنتر اونو کنترول میکنه که باز اونم به شما ارتباط داره شما کلن تمام مسیرها و رودهای پروازی که توی کل کشور وجود داره زیر نظر شما هست برای پرواز قیل الان اینا را یه مقدار توضیح میدید لطفا برای پروازیو ست<|fa|>شدیه جدیق tickets برای پرواز داره کنگ داره ک tight Lilch بنوم مسیرم برای پروازیوشل Expansع برای پروازاد incarnation که توضیح ما در ما بذروازن brandARON kazی CT رایید کنگ داره کنگان کنگ دار jeینال ان능 مثال عبری انار زودگه کنگد او کنگگ نیم در ادوارد برای پرواز نیم کنگ در مهان ی فرودگل

00:45:36--->00:46:56
spkr_02: بله خیلی به زیبایی شما مناطق مختلف رو گفتید. من این رو بگم وزیفه مراد پرواز سه کار امده است. ما میگیم sequencing, separation و expeditious means of orderly traffic. یعنی ایمنی جلگیری از برخود افما با هم و با موانع مختلف و بدرایت حق تقدم و تصریع در امر پرواز. یک کنترولر زیف میتونه هیچ مشکلی ایجاد نکنه و با تخیر زیاد هفما رو بفرسته. اما یک کنترولری که بتونه کمترین تخیر رو بده و هفما رو کنترول بکنه با تکنیکایی که هست. خب این کار سختی هست. خب ببینید ما یه aerodrome traffic zone داریم که مربوط به برج محدوده باندها با 3 mile extension در امتداد فاینال باندها. از سطح زنیم تا 500 باند. حالا با توجه به field elevation این 1500 پا. اگر elevation 5 000 پاس میشه 6500. اگر elevation 4000 پاس میشه 5500. پس ما یه منطقی داریم که در اختیار بورچ هست به نام aerodrome traffic zone. 5 mile اطراف فروتگاه و 3 mile extension کنار باندها. از سطح زمین تا 1500 پا به اضافه field elevation.

00:46:56--->00:47:04
spkr_00: پنی مایل مال زمینیه دیگه مال زمینی داری میگی پنی مایل قصد شمال میگی و ناتفال مایل میگی

00:47:14--->00:47:19
spkr_02: یکو فکر کنم 8 دا همه. چیستا هم. سر یکو 60 دا هم اگر اوشتون.

00:47:16--->00:47:21
spkr_00: هشت ده همه. چنه؟ سر یک و ششت ده هم اگر اشترون میکنم. پنج سر چمال.

00:47:22--->00:48:56
spkr_02: منطقه بعدی منطقه کنترول زون هست که کنترول زون یه بیلیس سی مایلی سی ناتکال مایلی هست معمولا تا ترنزیشن آلتیتود یا معمولا یازده هزار و پونسد پا و این مخصوص ارائی و دیپارچه ره میدونید که اپروچ ارائیویل داریم دیپارچه داریم به اضافه باز ازده هزار و پونسد پا و این کنترول زون پس شد از سطح زمین تا ارتفاع یازده هزار و پونسد پا که معمولا تا ترنزیشن آلتیتود ما اصلاحا میگیم به ریدیس سی مایل و بعد یه منطقه بزرگتر منطقه تی امی هست ترمیل کنترول ایریا که از ریدیس شست مایل هست از سطح زمین در بعضی فرودگاه ها آن دمیتد در بعضی از فرودگاه ها نه معمولا تا بیست و چار ازار پا هست و بعد هم هم کشان فرمودید ما اروی ها رو داریم که بین تی امی ها هست و این مسیر بین تی امی ها که اروی های ما باشند به وسیله مرکز کنترول که در جاده قدیم کرچ هستند و سکتور های مختلف دران به وسیله اونا کنترول میشه ولی تی امی و کنترول زون به وسیله ریدار اپروچ کنترولر ها یا رابکان و اون قسمت کوچک که ایرودروم ترفیک زون باشه که ارز کنم خدمت شما ریدیس پنج مایل و اکستنشن سمال در امتحاد باندها به وسیله برژ کنترول برحال کنترول میشه و ورود خروج به این مناطق با همه هنگی هست

00:48:56--->00:49:29
spkr_00: آره دایی ها خانم جناب آقای رضاییان پدر شهید آرش رضاییان خودشون از بچه های همکارهای شما هستن بچه مراقبات پرواز هستن ایکی از همون اهداف رو میگن to expedite and safe orderly of flights برای تصریح و ایمن نگه داشتن دستورات پروازی بله همینطوره خب به جناب ما شایلیان خودشون مثل یک

00:49:31--->00:49:38
spkr_02: یه ماجرای دیگه هم در اسفان من الان به ذهنم اومد نیم دارم که وقت هست بگم خدمتون

00:49:38--->00:49:43
spkr_00: بله حتما خواهشمم. همین ماجره رو بگیم دیگه بعد تو رب دهنم. تموم میکنم.

00:49:44--->00:52:55
spkr_02: بر حوانی روز عزیزان خب می رفتن در یه منطقی گافخونی یه جزیر مانندی بود دستگاه های ویارسیشون اونجا می زاشتن تمرانت نظامی انجام می دهن شونو که می برد می زاشت و بعد هم بر می گشت و اینها رو بر می گرد من یه بار شیف بودم به من گفتن که آره ظاهرن به لطه مشکل هوا متاسفانه وسط باطلاق گافخون اون عزیزان موندنه دیروز الان شونو که با وجود بدی هوا رفته که اونا رو بیاره و ظاهرن تماس قطعه و گم شده اینا من خب سعی کردم که فرکانسامو یه چکی بکنم اینا و منتظر باشم بینم این صدایی بیاد و خوشبختانه یه هفت مایی صدا زد و صدایی بسیار زعیفی و شونو که بود که من گفتم که موقعیت شما کجاست گفت من موقعیت ندارم گم کردم بعدم هدینگ شما چی هست گفت من سی سد و شست درجه دارم میرم بعد خب با توجه به منطقه باطلاق گافخونی که در قرب اسفحان هست اگر اشون سی سد و شست درجه بره که سر در میره از انارک و اون جاهایی که اصلا دیگه نمیشه سراغ هفت ما رفت من بهشون گفتم که من با دستگاه دی اف سعی میکنم ریدیال شما رو پیدا بکنم و بعد اگر شما به حال از موان خودتون رو کلیر نگه دارید چون من یه ارتفاع سیف رو در اون منطقه بهشون دادم و دی اف رو روشن کردم روی فرکانس رو دیدم بله ایشون سمت نوت درجه هست و داره سی ست شست درجه میره حدود مثلا ناین اینجاها بود من بهشون گفتم شما باید حدودا ناین اونجاها باشید مخشه رو نگاه کردم گفتم یه جاده ناین اسفحان هست چک کنید اون جاده رو اگر میبینید و گفت نه من چیزی نمیدم بهشون گفتم خب ببینید من با دی اف دارم با شما کار میکنم پیشنهاد امینه که شما سمت برحال 270 رو بیاید و ببینیم چی میشه ولی خب برحال مسئول جدایی با موانه با خودتونه من شما رو رو رادار ندارم اینچی نداشتیم رو رادار خب من بهشون 270 رو دادم میدونه که خب برحال تا هف ما بنک بزنه یه تقییل جهت پیدا میکنه وقتی ایشون از ایشون بیرین گرفتم بیرینگ 090 نیست یعنی بازن داره منحرف میشه خب طبیعتا من گرش به چپ دادم به 250 درجه و ایشون گرش به شبک انجام داد سیتینگ شد ریدار گرفت میدونم بله ایشون دقیقا روی ریدار 0990 استبلی شده بهشون گفتم شما دارید به مرکز فرودگاه اسفحان نزدیک میشید برحال ادامه بدید تا ببینیم روی رادار میبینیم شما رو یا نه و برحال من میدونید که دستگاه رادار مواینه رو میگیره ولی ما به خاطره که تارگیت رو ببینیم مجبوریم بذاریم روی سویچ ایمتی آی مووین تارگیت ایندیکیتر و اگر اون امتحار رو نزنیم صفحه سفیده یعنی پر از پر اکسلاتر میشید

00:52:47--->00:52:54
spkr_00: و اگر اون امتحار رو نزنیم صفه سفیده یعنی پر از موطب

00:52:59--->00:53:26
spkr_02: بله پر کلا تل میشه و بتونم ایشونی بیانم و دیدم اون هاپمارو و به هر حال دیگه بهش سمت دادم ارتفاعش هم دیگه جون منطقهاش داشتم بهش ارتفاع دادم و ایشون اومد نشست و بعدا فهمیدیم که از دوستان از اقوام نزدیک خانم بنده هم بودن ایشون که آقای چرختابیان بودن از پرسنل هوانی روز این هم یه خاطر خوبی که ما از اونجا داشتیم

00:53:27--->00:54:22
spkr_00: دوستان عزیز دیت همون دایرشان فاندینگ که استاد توضیح دادن با صوت با رادیو در واقع هومینگ می کنه یعنی در واقع شما کورس دیگه ندارید فقط از یه جهتی می آین و هومینگ یعنی که شما یک مرکزی دارید مهم نیست کورستون چی هست با همون هدف با همون ویسی که از طرف استادی به هر حال از اون مرکز داره ساته می شه اون طرف میاد و با اون چیزی که خودش اغربه بقول معروف ایدی افرو درسته ایدی افرو می زرن زیر تاپ ایندیکس و هومینگ می کنن در واقع باد اینجا امکان دارش این هواپیما رو به هر سمتی بچرخونه و بالاخره نهایتا نهایتا عالا معلومیست با چه کورسی و سمتی به همون بیس می رستن درست گفتم؟

00:54:23--->00:54:40
spkr_02: بله همینطوره ببینید من در تایید فرمایشات هزتالی باید اینجوره بگم که دستگاه دیف یا دایرکشن فایندینگ مثل یه دستگاه استراق سم میمونه یعنی فریکانس رو که خلبان پوش بکنه فریکانسش رو این دستگاه نشون میده که

00:54:33--->00:54:40
spkr_03: این دستگاه نشون میده که

00:54:40--->00:54:56
spkr_02: فریکانس از کدوم زاویه داره پخش میشه یا اصطلاحا ما اون ریدیال یا بیرینگ اون حفت ما داده میشه ولی نمیدونیم چه فاصلهی داره فقط نشون در چه بیرینگی هست

00:54:56--->00:55:02
spkr_00: شما میبینید بگه خودش نمیتونه به سهم هومینگ میکنه مگه هومینگ نمی کنه

00:54:57--->00:55:36
spkr_02: شما میبینید بگه خودش نمیتونه بسرمه هومنگ میکنه مگه هومنگ نمیکنه چرا چرا؟ ببینید فرض بفرمایید همه امکانات شاید دست دادید هیچ چی نداره دستگاه ناببری نداره فقط میتونه فرکان صحبت بکنه و پوش کنه حتی صحبت هم نبیتونه پوش کنه ما میتونیم او هفت ما رو با این که هیچ دستگاه ناببری نداره بیاریم و بینشونیم حتی تکنیکی هست که ما میتونیم فاصلهش رو هم تشخیص بدیم از تالی میدونید که ریدیال ها فاصله بینه مثلا ریدیال 10 درجه تا 120 درجه در فاصله شهست ماشه بردی

00:55:32--->00:55:42
spkr_00: تو شهست مایلی شمایلی شمایلی در پنگی اینقدر یک مایل بین ردیال ها یک مایل فاصله داره تو شهست مایلی یک مایل بین ردیال ها فاصله

00:55:37--->00:58:22
spkr_02: بین ریدیال ها یک مایل فاصله داره تو شهست مایلی یک مایل بین ریدیال ها فاصله با همین تکنیک ما در قدید یه مسلس میسازیم که زاویه تانجانتش میشه اون عددی که ما استلاحا میگیم شهست رو تقسیم میکنیم که همون تو روی ایرسپیت باشه تقسیم میکنیم بر اون اختلاف بیرینگ عب ما و ما فاصله عب و رات رو به صورت علمی میتونیم به دست بیاریم و بگیم این خب وقتی فاصله مشخص شد روی ایدیالش هم مشخص شد دیگه هفت ما کاملا مشخص خیلی وقت ما از ایسکای دیگه استفاده میکنیم من یه بیرینگ ازش میگیرم از ایسکای دیگه میگم یه بیرینگ ازشون بگیره دوتا بیرینگ هر جو هم دیگر قطع میکنن میتونیم محلیت کنیم مثال حالت این طول عرض جغرافی هایی که بیمینید برحال من بر اولین بار در فروتگاه اسفحان دی اف دادم و بعدم خود تکرار شد و در مشهدم فکرم برم فقط یه بار دی اف انجام شد که اون رو هم من انجام دادم و عزیزان کشوری ولشکری بودن که دیدن ما و دی اف اپروچ خیلی سخته شما میتونیم یه هومیگ انجامیم بیارید سر فروتگاه ولی هفت ما رو بیارید بینشونید با یه پروسیجری این مسئله دیگری هست برحال من خیلی خدا رو شاکر هستم که در طول خدمت که کردم تونستم آنچه که برحال فرصت دست میداد و یاد میگرفتم اینو انتقال بدم و خب لوکال ایتسی های من بره فروتگاه نوشتم و خیلی جه ها میبینم هنوز هست یادم میاد که بعد از بیس سال که من ازیزان رفته بودم یه بار خواهش کردیم دامادم پسرم که بیان از اونجا بازدید بکنن کس رو پیدا نکردیم برحال آخرش یه نفر پیدا شد ما رو شناخت و اجازه ما رفتیم من وقتی وارد ربکان شدم دیدم که دقیقا همون کارهایی که من در اونجا انجام داده بودم ام از نقشه ها مناطقی که مصوب شده بود خب میدونی نسفان یه فروتگاه بین الملیف بزرگ است با فعالیت مختلف دانشکتی پرواز اونجا بود و حوانی روز بود و دیناهای دیگه من کنترل رو اونجایش کنیم من رو نمیشناختن و من گفتم که یه فروتگاه بین الملیف بعد از 20 سال هیچ تغییری نکرده یا شما کاری انجام ندادید یا این که کار من درست بوده که هیچ تغییری نکرده و خب این باعث افتخار منه این شایلو که خدا قبل کنیم شکریم شکریم

00:58:25--->00:59:15
spkr_00: ممنونم خیلی شب خوبی بود هزار ما شالله تون باشه من بزنم به تختیر افتخار بزرگی باشه بر من من فضای شما باشم چقدر افتخار کردم به اطلاعات تون به علم تون به عدب تون و چقدر افتخار بیشتر کردم که من در دو نقطه در دو تا بیست با شما بودم هم اسفهان و در از کنم خدمت شما تون تایمی که شما اسفهان بودید من هم اومدم من هفتاد و پنگ آخر هفتاد و پنگ اومدم اسفهان و توی پایگاه دسفونم خدمت شما بودم و دوستان خیلی سوال دارن انشاءالله توی تایم بعد حتما حتما در خدمت شما خواهیم بود شما دیگه یکی از بزرگانی هستید که ما زیاد در خدمتش خواهیم بود انشاءالله خیلی ممنونم از شما بفرماید کنم آخر

00:59:15--->01:00:05
spkr_02: من کچه که شما هستم شما از فریختیگان بیبدیل کشور ما هستید واقعا افتخار میکنیم به این خلبانهای تیز پروازی که به ما قوت قلب میدادن من یه عضو بسیار کچه که از جامعه ما پرواز کشورمون هستم و مجدن در آخر این روز فرخونده رو به همه ایزان کشوری و لشکری تبریک میگم و مجدن به روان ها که شهدهای نیروهوایی بلخست شهید اقبالی شهید حسنی شهید خوجست نیکو درود میفرستم و از زحمات که امیر ایزت ستا و چنان فرغانی و هستالی میکشید نهایت سپاس رو دارم واقعا افتخار بزرگ بود که در جمعه شما

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تیمسار جلال آرام -چرا خلبان های اخیر شهید شدند-؟ بررسی صندلی های ایجکت هواپیما و سوانح اخیر اف 5

مرجع حمله به اچ 3 - با حضور بیش از ده تن از دلاوران حاضر در عملیات - قسمت اول - تیمسار ایزدستا

سری مصاحبه های ناگفته های جنگ تیمسار علیرضا نمکی (قسمت "اول" از شب " دوم")