بررسی کامل سانحه سقوط جت استار همراه فرماندهان نیروی هوایی 1373(شهید ستاری ، یاسینی ، اردستانی)2/2
00:00:00--->00:00:08
spkr_01: اوپن مصر کنیم
00:00:08--->00:00:14
spkr_02: من میخواید باشید اگر من اتخاری نداره کاری که ندارید
00:00:14--->00:01:32
spkr_00: نه هستم داخل مت من یک توضیل و یادم افتاد خدمتون ارز بکنم بزرگواران در بررسی از اجتاد که خودم انجام دادم تمام مسافران تمام سرنشین ها که نشسته بودن سیدفلت بسته توی سندلی با سندلی بسته با اون حالت خورده بودن زمین با گای بعضی هاشون دوچار سختگی هم شده بودن و بعضی هاشون خب جسدان متلاشی تنها یک نفر رو یک جسد بسیار سالم کامل پیدا کردن جسد شهید یاسینی بود که قشنگ نشون میداد که این شخص تمام قد دوتا دستاش اینجوری باز از دو بالا و من تشخیصم تشخیص دادم که این جوان این انسان در آخرین لحظه اومده بوده جروب در پشت سر خلبان دوتا دستش این بر اومده در بوده به این صورت توجه فهمونی امی فرغان اینه که من از اون خدمتون به همین حالت جسد این عزیز شهید جلاتر از خلبان ها افتاده بود اونجا موسیقی
00:01:32--->00:01:37
spkr_01: احتمالا چون سیکویلت نبسته بوده پرد شده بیرون و سالمه
00:01:37--->00:02:20
spkr_00: ولی این از میکنم این جلوتر از خلبان ها ایستاده و بجسد تمام کامل سالم بدون هیچ شکستگی حتی دست هاش هم همینجور کارز میکنم باز همینجوری بالا کامل افتاده بود این نشون میداد که این انسان در آخرین لحظات که احساس کرده که اتفاقی هستش مخواد نظارت بکنه دید رسیده بود کار شد یه خود زودتر اگر رسیده بود شاید ایشون متوجه این موظلمی شد و تذکر میداد به خلبان اینی که دقیق کردن قشنگ این انسان به این صورت این شهید عزیز با جسد کامل سالم بدون حتی شکستگی
00:02:21--->00:03:04
spkr_02: باستازی کنیم با همدیگه چه اتفاقی افتاده خلبان درخواست تیکافت بکنه و آقای تیمسار ستاری، تیمسار یاسینی و تیمسار اردستانی در انتهای هواپیما نشسته بودند و با هم صحبت میکردند بقیه عزیزا هم سر جاشون بودند بعد تیکافت بکنه این باستازی تا اونجایی که درسته رو بفهمید حالا دلیچه باز بوده و خستگی یا حالا به هر شکلی فراموش کردن ببندن یا تیکافت کردن
00:03:03--->00:04:10
spkr_00: من توی هافیمای سالم رفتم همون هافیما نو و هم هافیما سالم نشستم اونجا همون سندلی نقاط کردم این درست وقال این ران سمت چپ این لچ اونجا قرار بگیره اون پایین سمت چپ ران چپ و این لچی که قرار بخوابه خالبان از بالا عمودی نگاش میکنه از بالا میبیندش و این کامل راستی به صلاح خابیده روی چیز لچ کامل نشسته دقیق باید بایدی فقط با دست فشار بدی که حس کنه کامل رفته نشسته و ایشون با چشم نگاه کرده این لچ درست در جاش نبود ما با حافیمای دیگه امتحان کردیم نیمه گذاشتیم ناتمام روی اون لچ ناتمام گذاشتیم از اون حالت کابیم پرشیر بهش ایجاد کردیم مثل فنر پرید باز شده دو بار سه بار این کار تکرار کردم فیلمشم باره
00:04:15--->00:13:03
spkr_02: بپرمید. سر الان همینه بخواهم بگم خیلی نقطه جالبی بود. پس این منتفی که آقا دریچه رو باز گذاشته و تکاف کرد. دریچه بسته بود ولی لاک نشده بود. اگر بخون شما که کابین و کاکپیت شروع میکنه به پرشورست شدن. بلا فاصله. اگر هر روزنه بسته بشه. اگر روزنه بسته نشه که همه برحال فشار و هوا و این داستانه از اونجا بیرون میره. بستگی به دره و اندازه در داره. درست شد؟ این خب ایکی از آیتم های قبل از پرواز اینه که دریچه ها آر سیکیور باشه. لفت ویندو ساید ویندو رایت ساید ویندو همه اینا بسته. درهای کابین بسته. همه چی سیکیور خلبان درخواست تک. اینم تک کرده بسته. و به قول شما اون چون بالا بوده و این چقدر زیبا کارشناسی کردی که اگر فشار میده. حالا به محض این که تیک آف کرده و هواپیما شروع کرده اوج گرفتن. چون تا زمانی که روی زمینه پریشوریزیشن زیاد محسوس نیست. و اینکه رو زمینه. محض این که از زمین شروع میکنه فاصله گرفتن. حالا اونجا محسوس نیشه. چون قرار هوا و فشار سطح زمین رو یا یه مقداری بالاتر رو تقریبا برای کابین و کاکبیت و خلبانه و کروینه تعبیه بکنه. اون لحظه شروع کرده حالا یا زده بیرون یا همون زرزه کشیدن و اون حالتها یا یهوی پریده بیرون و باز شده. ایشون سعی کرده این دریجه رو تو هوا ببنده که نتونسته ببند ظاهرن. و گفته چیز مهم میریست. درخواست بکنیم که برگردیم رو زمین و قشنگ توی حالت روی زمین بتونیم این رو ببندیم که اون مشکلات هوا و دیپریشور شدن و مسائل اینا به وجود نیاد. اومدن که این سانهه به وجود اومد. یعنی اصل سانهه به خاطر شاید خب خلبان باید یه مقداری دقت میکرد به سیکیور بودن حالا شاید هم سیستم اصلا ایراد داشته و این در رو الان لاک کرده باز شده به هر دلیلی. و این برگشته الان اشکالی تا اینجا وجود نداره که کی در رو باز گذاشته یا سیستم. از اشکال از اینجا به وجود اومده که کیونهی جی که باید برای تهران بسته بشه. اولا من یه سؤالی دارم از چما دوتا عزیز. ما بالای ترانزیشن آلتی تیوت یا خارج از 25 نات کالمایل قانونه. قانونه برحال همه منم میدونیم که همه هواپیما ها و پرنده هایی که چه؟ پرنده هایی که در واقع مثلا چیز هستن مثلا کامرشیال هستن یا هر نوع بازرگانی اینها یا جنگنده 25 نات کالمایل خارج از محدوده اونجایی که قراره بیان کنجی که برحال از اونجا گرفتن میخوان برگردن یا حال برن یا تراندیشن آلتیتیوتی که وجود داره یعنی یک ارتفاعی بالاتر از ارتفاعی فیلدالویشنی که هست برای تیک آف کردن همه 292 یا 10-13 رو ملی بار میبندن به هر حال حالا هر کدومشون اگه نظامین باشه 292 اگه هواپیمای برحال کامیشور باشه 10-13 رو میبندن حالا اگه هواپیما دوتا آلتی میتر داده و دوتا آلتی میتر ستینگ داره یکیشو اینو میبندن یکیشو مال مقصدو میبندن حالا به هر حال اینها سلیغهیه الان شما فهمودید که چون فاصلهی که به هر حال وجود داره تا تهران تهران با اینا تیمه اسفحان رو رد میکنن بعد میان میرن توی روت و بعد میرسن تیمه تهران تا نهستن به تیمه تهران که هران بهشون داده نمیشه حالا یکیونه جا از قبل داشتن یا دادن یا هران بهشون بسته بله اگر که هران رو ببنده چون ارتفاع تهران میگیم روندش میکنیم چهار هزار پاس ارتفاع اسفحان پنج هزار پاس هزار پاس با اختلاف اینجا بین و کامران دید آیفار هست و شما باید با دستگاه پرواز بکنی ولو فقط در زمان زل آخر یا فاینال که بیایی برای نشستن که باند رو ببینی و اینجا درخواست بکنی ما اگر که درخواست آورهید میکنی یا دانوین میکنی بیایی بر رو آورهید و بیاییی پترن بسازی کامران مسئولیت با خودته اینجا ولی اگر چما قرار مثلا چما یه دونه از لدانا رو یه دونه از ترها رو ترهای ورودی رو بخوای شود کنی حالا تکند نمیدونم آیلس یا هر چیز دیگری خب اینا ما داریم این تو اپروش بریتامون که تقرب ها ارتفاع هایی که هر جایی باید باشیم چه ردیالی چه ارتفاعی پس کنیم یا اگر با برچ با اپروش صحبت بکنیم و درخواست ریدار وکتر بکنیم که در ابتداع ایسار به ما بده و بعد پی ای آر بده که گلاید ستوب هم بده خب این ها اول به ما میگه این ارتفاع نگر دار تا فلانجا ما ما نگر میدارید و می آییم خب سؤال هم اینه برای چون این لایف ها دلیلش یاد گرفتنه و ما قراره از شما از ساتید و بزرگان یاد بگیریم مخصوصا دو نفر از بزرگانی که برحال افسر بررسی سانهه و دوره این رو دیدن دوره بررسی سانه رو دیدن اینجا ما میتونیم بگیم که نباید در واقع اولا که ایشون سریع باید کیونه جه اسفحان رو میگرفت حالا اپروش نداده و تو برگشت باید سریع میداده کیونه جه اسفحان اینه و ببندیدین رو چون ما کیونه جو میبندیم وقتی حالا ایشون که برگشته ما اینجا باید در واقع خارج از بیست و پینات کالمال وقتی ده سیزده یا بیست و نداده دوره میبندیم داریم بر من اگر میگم ده سیزده هم بسته بودن فکر میکنم باز این سانه به وجود نمید ولی همین که حضرت علی فهمدید چون که اینجا تهران رو بستن و فیلدر ویشن ها هزار پا با هم فاصله داره حتی اگر در واقع ترافیک پتن آلتیتود ما رو نگره میداشن 6 و 500 یا 400 پا رو زمین بودن فقط که حتی گفته میان بروی 5000 پا شما حتی فهمو دید گفته میان 5000 پا که آردی 5000 پا 70 پا زیر زمینه ایشون شروع کرده به دیسند کردن یعنی ترحو درخواست کرده لفتن و شروع کرده ارتفاع کم کردن که بیا تو ترافیک پتن در واقع قرار بگیره سوال من اینجاست چه اگر درخواستش ارتفاع 5000 پا بوده و ترافیک آلتیتود بوده در واقع باید تو داموین میخورده زمین یعنی داموین باید میرفته تو زمین چرا چون که داخل داموین هر پرندهی که میخواد پتن بسازه توی داموین باید ارتفاع ترافیک پتن آلتیتود رو مال اون منطقه رو بگیره صحبت من اینجاست حالا اینجا میتونیم ما بگیم امکان داره ایشون 500 پا رو زمین نگه داشته حالا همون 5500 یا این که در تمام مسیح شروع کرده به دیسند کردن و یک موضوع دیگه هم که اینجا وجود داره ایشون چون لفت داموین درخواست کرده و لفت پتن داشته میساخته شما میدونید جناب فرغانی و جناب ایداریان که برای این باند شما راحتی ولی برای باند مخالف یه مقداری حتی شما باید شلوتر بری و کمتر دیسند کنی چون اختلاف دارن این دوتا باند با هم دیگه هر کدومشون 150 پا برحال چیزشون هست پهناشون هست شما حساب کنید برای این یه همچین پتن ساختنی ایشون باید خیلی و این طبیعیه که به این شکل خورده من فقط بخواستم سوال من و جام هیداریان این شکلی بدن که ایشون پس توی داموین ارتفاع ترافیک پتن رو نگرفته چون که اگر تو داموین ترافیک پتن آتیتیوز رو میگرفت توی داموین باید میخور زمین چون پنیزار تاب هفتاد تا زیر زمینه در واقع پس این چجوری شده که توی این مسیر البته میخوام برای جواب بیدید که تمام دوستانمون بشنوند
00:13:04--->00:14:10
spkr_00: صحبت ما الان همینه که من خدمه شما ارز کردم این هدا بیامول موقع که این پترنس داخته اینجا ما نمیگیم اینجا هزار پا باره زمین بوده اینجا شاید اصلا دویس پا سی ست پا بوده همونی که شما میفرماید اینجا ارتفاع اینقدر نداشته چون همین تو گردش که داشته دیسته میکرده بره پایین حالا حالا بره پنزار پا اینجا توی این گردش اینجا این اکس هم که دیدید پاسویری خوه من به تون نشون دادم هنوز تو بنک تو گردشه و ببینید این اکسی که من خدمت شما نشون دادم این چرخ چپ آفه ماست این هم جای بال چپه یعنی این توی گردش بوده به همین حالت به همین حالت که داشته نیسند میکرده که بره بره پنزار پا ما این نشون نمیده که اینجا توی داموین هزار پا بوده نه شاید توی داموین هم دیویسی سر پا بیشتر نبوده به محضی که گردش شروع کرده اینجا به زمین خورده ب entwicرانوگه آیدن روز شاید BE بینید تخ 사ی نظر عند تجلیسیانه
00:14:11--->00:14:17
spkr_02: اوکی باشه نه ما اینو فهمیدیم
00:14:13--->00:15:09
spkr_00: باشت من، بس نه ما اینو فهمیدیم سحنه بعدی که من خدمت شما رس کردم ببینید این خودم با حقا فیما همینجوری گردش کردم از بالا از اینجا عکس گرفتم ازش این همینجور خودم با حقا فیما از بالاش که حرکت کردم درست این عکس عمودی از بالا تقریبا نظارفایی همین بالا زمین اینجا عکس گرفتم این محل برخورده این تا اونجا دیگه متلاشی شده اونجا فق شده چیزهای رکجان ریشد ریخته اونجا پرشت هایی هشت و نموت متر تول پیدا کرده اینه که من خدمت شما رس خونم حتی من اینو تشخیص دارم که مراقبت فروازی که این دامه دو نگاه کرده این طوری با دیده رو به بارا دنبال حفیما میگشته درستاد حفیما پایین بوده رو به بارا دنبال حفیما پایین بوده
00:15:10--->00:16:44
spkr_02: اینا یک خطی دارن روی پنجره شون روی شیشه شون یک خطی دارن یک خطی کشیدن که ترافیک پتن آلتیتیوت رو میتونن چشمی ببینن توی برج مراقبت توی اسفهان به حال اگر پرواز شب درخواست میکنیم دلیل رای تند آنویند ما هم اینه که باند و هواپی ما رو دقیقا توی یک لائن توی یک مسیر میبینن که داره میاد که بیاد بشینه اگر از این ور باشه چون باند این ور هست و داخله باید به پشت نگاه کنه توی یک شب نور بتونه نگاه کنه و خیلی سخته حالا بجز اون ارتفاعات خیلی سخته برای این که اونجا کاملا اون زل تاریکه برهاد و ما از روی خانه های سازمانی اسفهان میهن بر نشستن حرف من دقیقا همین صحبت ازداریه که برج مراقبت که یک خطی داره و اگر که زیر اون خط هواپی ما رو ببینه میتونه بگه آقا مثلا چما زیر ارتفاعی مینیموم هستی یا چما کامفرم پنج هزار و پونسد پا یا پنج هزار تارو نگرداشتی چون میدونم این خط تو برای شیش و پونسد تربیه کردن و برای ترافیک پترن خود اون اصفهان در واقع روی خط شاید دنبالش میگشته جناب هیدریان دستورت که اصلا اونجا هم نبوده این ور پشت بوده شاید حتی برج نمیدونسته که ایشون داره لفهاند ترافیک میزنه جلو دنبالش میگشته چون
00:16:43--->00:17:04
spkr_00: بعد تا اون لحظه آخر که دوباره کال کرده بود دوباره کال کرد گفتش که قربان من left downwind شما هستم دوباره تکرار اگر left downwind شما هستم دارن میان برای پنجزار پا ترافیک آلتیتیوت شما کدوم باند بشینم فقط گفت two six right
00:17:06--->00:17:19
spkr_02: خب همین نکته همین شما برجمنید جام فرغانید جام دریان آیا وقتی که میخواییم برای تو سیکس رایت کلیر کنید به طرف میگید لف هندانوین بسازه؟
00:17:07--->00:17:23
spkr_00: همین نکته همین همین شما برجمنید جام فرغانید جام ایداریان آیا وقتی که میخواییم برای تو سیکس رایت کلیر کنید به طرف میگید لفهند آنوین بسازه؟
00:17:23--->00:18:57
spkr_02: برای 26 چپ پتن بسازه چون لبس هم دامبین برای 26 چپه رایت هم دامبین برای 26 راسته اگر هواپیمایی برژ مراقبت هواپیمایی رو کلیر کنه برای اون یکی باند فاینال این یکی باند رو داره در واقع قط می کنه خب مثلا اون حالا زمانیه که خب هواپیما نداره خودش داره می بینه می گه می توانی بری 26 چپ هم بشینی ولی خلبانی که ما برای باند 26 راست وقتی داریم در واقع دامبین می کشیم رایت هم دامبین می کشیم برای 26 راست برای 26 چپ لف هم دامبین سؤال من اینجاست که برژی که داره برای 26 راست که باند اکتیو شب ماست باند اکتیو در واقع توی اسفهان 26 راسته برای شب ها چرا؟ چون پی ای آر روی اون نسبه و آیلس روی اون نسبه تمام اون تقربه روی 26 راست نسبه اگر خلبان در واقع برژ ما داره شما رو کلیر می کنه برای 26 راست که باند اکتیو در واقع همونجا می توانیست به ایشون بگه جوینین رایت هند دامبیند از همونجا بیا چرا می خواهی بری به چپ؟ جوینین رایت هند دامبیند بیا به رایت هند دامبیند که ایشون هم بتونه ببینه که می زیری که اینجا یکی از اشتباه ها رو می توانیم به برژ مراقبت که مشکل ایشون بوده حتی ایشون نمی دونست که این رایت هند دامبینده یا لفهند دامبینده
00:19:00--->00:19:13
spkr_01: چه نام ایونت دیگه چه نام ایونت بله اون نفر برج مراقبت خسته بوده حواسش نبوده خلبان خسته بوده حواسش نبوده هر کلم از اینا رو اگر حص بکنیم این تانه اتفاق نمیفته
00:19:16--->00:19:32
spkr_00: ببخشید. ضمن یک چیز دیگه ما اضافه بکنیم. خلبان تو شرایطی میبینه که فرمانده نیرو ماهان عملیات، ماهان عمام کننده همه رؤسات تو این حافمانش نستن اینم اشتباهی کرده.
00:19:31--->00:19:34
spkr_01: استرسی که به خلابان اضافه میشه دیگه
00:19:35--->00:19:52
spkr_00: بله. یه خودش ها چه خود تند چه فشاری بوده بوده این داده میداد. آن الان ببین چه اینا یه خواه بگیرم چه راشتبا کردی فلا. در اوچ برمین اینا هم استرس هایش به جانبی شده.
00:19:50--->00:19:59
spkr_01: یک سری حوالی اتفاق بیفته که یک سانه اتفاق بیفته که هر کدوم از اون حوامل رو حسن بکنیم سانه اتفاق نمیفته ولی...
00:20:01--->00:21:14
spkr_02: میخوام بسرک کنم به سفر که اون فرغانی که اول فرمودن توی سانهه جناب فکوری دیگه نباید این سانهه بعد از چندین سال بعد برای جناب ستاری اتفاق بیفته و الان که برای جناب ستاری اتفاق افتاده دیگه نباید این سانه ها و این نو سانه ها برای کسان دیگری خدایی نکرده اتفاق بیفته میخوام ارز کنم که یکی همین بس تجمع سرانه و مسئولین در یک ها پیما یکی کرورست رو میتونستن از دو تا کرو استفاده کنم برحال بس کرورست که ما میگیم دوازده ساعت کار هشت ساعت به قول جناب فرغانی استراحت هشت ساعت خواب برای خلبان لازم است یعنی لازمه که خلبان قبل است پروازش هشت ساعت بخوابه ولی کرورست دوازده ساعت اکسپایر میشه یعنی خلبان اگر دوازده ساعت از ساعت دوازده امروز تا دوازده شب در حال پرواز باشه و هنوز درگیر پرواز باشه درست جناب هیدریان کرورستش اکسپایره دیده یعنی دوازده زورد
00:21:15--->00:21:35
spkr_00: اگر این خلوان حتی توی حاف ما نباشه، توی فرودگاه نشسته باشه، منتظر پرواز باشه، حاف ما ایراد بیاره، بعد ودرچک بشه، اشکال هوا پیش بیاره و اینها اونجا نشسته باشه این ساعت چون بگذاره، باید باز کرو عوض بشه حتی قبل از پرواز. این هست یا نجاف اوغانی؟
00:21:36--->00:22:00
spkr_01: متاسفانه کرورست جدی گرفته نمیشه و این سوانه اتفاق میشه. اگر جدی گرفته شده بود، سانه جلو گیری میشد از اشت. کافی بود که خلبان متوجه اشتباهش باشه و کافی بود که نفر بوج مراقبت حواظش جمع بود و متوجه این اشتباه ارتفاع میشد. هر کدوم از اینا اگر انجام میشد سانه اتفاق نمیفته.
00:22:01--->00:22:52
spkr_00: بله ما الان هر ستانمون راجع به chain of event توضیح دادیم باز بخاطر اینه که عزیزان بیننده ممکنه این chain of event متوجه نشن یا مثلا این من ماشین نیمارمنت یا ایونت رو به قول امیف اقانی این از که ما برش توضیح بدیم آقا یکی من ماشین من خلبانه ممکنه اشتباه بکنه ماشین هم حال پیماس ممکنه ایراد پیدا بکنه اینجا هر دو فاکتور بوجه این دوتاش دوتا فاکتور اینجا بوده خلبان اشتباه کرده خسته بوده خواب امام در باز شده این شده ماشین اون منش این هم ماشینش این وارمنتش هم بیاد حالا سر محیط که قواه خرابه شبه دید نیست توجه فرمودی و موزلای بعدیش هم
00:22:50--->00:22:54
spkr_01: موزلای بعدیش هم تمام شد
00:22:53--->00:23:04
spkr_00: همام شورد زنجیر سانه هستش چین افیمن یعنی زنجیر سانه هست که من توضیح برای عزیزان بیننده بگم
00:23:05--->00:24:30
spkr_02: و هر حال من من از را تو شما کامینتا رو باز کردم اگر دوستان سوالی از شما بزرگان آسمان ایران آلی جنابان جناب فوقان جمع هیدریان دارن بپرسند زمین که این دوستی که پرسیدن به این پنجره که باز بشه هاپیما دیپرشرایزه این هاپیما قرار بوده بره بالا بالای 13 هزار پا هر خلبانی مجاز هست فقط نیم ساعت بالای 13 هزار پا پرواز کنه برای کابینای دیپرشرایز که در داخل کابینای طبیعه بشه و فشار و این مسائل به خاطر همین اینا نمیتونستن با دریچه یا سایت ویندو باز برن بالا مجبور بودن اگر میخواستن مثلا زیر 13 هزار پا پرواز کنه که برای شب روت رما سیکس فایب ناین که روت هستی بین اسفحان و تهران هست مینیموم این روت آلتیتیوتش 15 هزار پاست دوستان اگر اشتباه نکنم یا 16 یا 15 هزار پاست پس اینا بایدوی بالای 13 هزار پا مجبور بودن پرواز کنن و نیم ساعت بیشترم مجاز نیست و مخصوصا این که اصلا سلاح نیست نوز به وجود میاد و خیلی مسائل دیگه سرصدا کابین اصلا شدنی نیست اینا بهترین کار همین بوده که برگردن بشینن تو فرود به مبدع و درست کنن ایراز رو برطرف کنن و برگردن برای نشستن که و ترسی فنید صنید روید و ترسی فنید صنید روید
00:24:30--->00:25:22
spkr_00: یک توضیح کچی که من دیدم البته عزیزان دیدن گاهن برای آمیانه ارز میکنم. کسانی که در یخچال رو باز میکنن ناغاهانی بعد از یه مدتی یک فاگی یک مهی داخل اون یخچال به چشم دیده میشه که یک مهی به وجود میاد داخلی. این در اصطلاح ها پیما بهش بگن رپید دیکمپرشن. توجه کنم دید این که ناغاهانی موقع که در ارتفاع بالا هوای سرد ساعت به اصطلاح برج ده زمستان تو ارتفاع بالا تو هوای سرد اسفحان این دریشه موقع ناغاهانی باز بشه یک حالت انفجاری ناغاهانی و به صورت یک فاگی هم داخل کابین پیچیده میشه این هست یا نه جناب قرقانی عزیز.
00:25:21--->00:26:16
spkr_01: اگر رپید دیکامپریشن باشه بله اون فاگ و صدای شبیه انفجار میاد که در سانه سی هم همین اتفاق افتاده ولی در کیس این جت ستار چون اصلا پریشرایز نشده به علت باز بودن یه چیز رپید دیکامپریشن هم نداشتن چند تا از دستان سوال میکنن که مگه کم بوده ارتفاع رو اختار نمیده به هواپ ما هایی که مجهز به این سیستم هستن چرا اطلاع میده ولی این هواپ ما هایی جت ستار جز هواپ ما قدیمی بود و این سیستم وارنینگ رو نداشت که ارتفاع کم رو اختار بده به خده بود ریدار آلتیمیتر هم نداشته سیستم وارنینگ رو نداشته که
00:26:18--->00:27:16
spkr_02: ناپست باریکلا یک ناپست توی هواپمان قدیمی مثل آلا F14 مثل آلا اونایی که ریداراتی میتردارد فرم فبر کنم جام هیدریانان شما داشتین که ست میکردیم یک ارتفاعی مثلا 500 پا به محض اینکه از 500 پا پایین میومدیم دید دید دید سریع اختار میداد به خلبان که داریم میرید زیر اون ارتفاعی که بستیم مثلا حالا این هم میتونست کمک باشه این ها فقط میتونست کمک باشه و اگر نه به قول شما اگر قرار اتفاقی بیفته از اول و ارحال تمام این چیزها و دست به دست هم میده و این اتفاق میافسه که متاسبخانه دیگه کاریش هم نمیتونستن بکنند و جناب هیدریان عزیزم چقدر زیبا این سانه را بررسی کند در مورد علت سانههی هی هلیکپتر تیمسال بغرات جعفریان میگن شما اطلاعی دارین اصلا میدونید اصلا میشناسید
00:27:15--->00:27:18
spkr_01: میشتاسید. مانی چه اتلاین خونه
00:27:18--->00:27:28
spkr_02: خب نیمیدونم اطلاعی ندارن دوستانو خب من فکر بیکنم اگر دوستان دیگه آیا میگن چرا شب پرواز کردن جام هیدریان
00:27:31--->00:27:52
spkr_00: خب این چرا شب پرواز کردن؟ مهمور بود. مهموریتی بوده که رفتن و باید برمی گشتن. فرمانده های نیروهوی بودن باید برگردن ستاعت بباره. سر ساعت صبح اونجا باشن. مهموریتی بوده که این دوتا پایگاه رو برن بازید کنن، انجام دادن، جاسک رو بازید کردن، کیش رو بازید کردن و میخواستم برگردن بیار.
00:27:55--->00:27:59
spkr_02: متوجهنش آئی خواب ها پیوند ارتفیسی از از ارپان باته
00:27:58--->00:28:05
spkr_00: مشکلی ندارد. مشکلی ندارد. شب هم برای اینام پرواز مشکل محدودیتی نداشته. اشکالی ندارد برای آخر ما. شب.
00:28:06--->00:29:25
spkr_02: ببینید دوستان ارتفاع این رو فقط توضیح بودم راجعه پرشترایز چی هست شما تو حواپای مسافر بری که میشینید فرق حواپای مسافر بری با حواپای شکاری که جام فوقانی جام هیدریان سوار میشن حواپای شکاری 8000 پا پلاس مانیز 1000 پا دیپرشترایز میشه یعنی از ارتفاع 8 یعنی بایدوه انگار شما رفتی مثلا روی برزن یک فیلدلویشنی که 8000 پا هست مثل اسفان که 5000 تا هست مثلا شما طرف یاسو جمهون ارتفاعات و اینا که 8000 پا پلاس مانیز 3000 تا تا 9000 پا از این برای تا 7000 پا پرشترایز میکنه حالا هرچی ارتفاع بالاتر میشه یه درصدی باز این پرشترایز کم میشه ولی برای حواپای مسافر بری که تقریبا فول پرشترایز هست برای بچهی که شما اگه سرما خورده باشی و حواپای شکاری پرواز کنید قطعا پرده گوشت دوچار آسیب دیدگی میشه برای اینکه شما از 9000 پا بایده وی شما داره ارتفاع سنجیده میشه و یه ارتفاع بری هست که گیگی و منگی و این مسائلی که به وجود میاد برای حرف مسافری اینجوری نیست حواپای ما جتستار هم یک حواپای مایی با همین شرایط برای وی آی پی بوده و وی آی پی بوده و این حواپای ما تمام شرایط بهترین شرایط رو توی هواپا داشتن حالا فقط یه مقید قدیم بوده
00:29:26--->00:30:29
spkr_00: یک توضیح من بدم برای عزیزانی که راجع به ارتفاع سوال کردن اینی که حواب پیمایی که داخلش نشستن مسافرها یا حواب پیمایی چیز کارگو که در پرواز هست حوایی که این مسافرها دارن اون تو ارتفاع منهای شیش بخش بر دو هستش ارتفاع منهای شیش بخش بر دو ارتفاعی که اون تو نشستن پریش رایزی که فشار هوایی که داخل حواب پیما هست مال این ارتفاع هست که از کردن خدمتون با ارز کنین اگر چل هزار پادار رو پرواز بکنه میشه منهای شیش سی و چار تقسیم بر دو هیوده یعنی داخل اون حواب پیما اون کسی که نشستن حوایی هیوده هزار پایی رو دارن اطرافش حس میکنه با اینی که حواب پیما در چل هزار پا هستش این یه توضیح بود خدمت عزیزان بدم یکی از دوستان
00:30:28--->00:33:07
spkr_01: هایی که دوستان سوال کردن راجب سانهه تیمسار تدعیان فرمانده سابق میروهوایی که با هلیکپتر 43 سانه دادن و پشته شدن این سانه ها رو من برسی کردم جریان از این قرار بود که ایشون با موقع هلیکپتر 44 هلیکپتر بود که بدنه چهار گوش جعب مانندی داشت که برای آتش نشانی خریده بودن قرمز رنگ هم بود و اون موقع هلیکپتر VIP هم بود تیمسار تدعیان با این هلیکپتر میرن به کاخ نیاوران در حالی که برف شدیدی برف و کولاک شدیدی بود و اصولا نباید بلند میشد ولی دیگه تیمسار فرمده نیروهوایی بود و میخواسته بیار بیشه علا حضرت رو دیگه واجب بوده اتمن خلبان هم رودروسی گیر میکنه و میرن در کاخ میشن برگشتنه تو راه بازگشت یکی از ارتفاعات تهران برخورد میکنن و پشته میشن ما که رفتیم برای بررسی متوجه شدیم که در درست در همون لحظهی که سانه داده یا چند سانه قبلش با برج دوشن تپه صحبت میکنه خلبان ارتفاع خودشو گذارش میکنه و میگه که دیدم خیلی کمه چیزی نمیبینم ولی اون ارتفاعی که گذارش میکنه شاید حمول هزار پا بالتر از ارتفاعی بود که به اون تپهی بودش که به اون تپه برخورد کرده بود و ما مشکوک شدیم که شاید این ارتفاع سنجش ارتفاع رو اون اشکالی داشته که ارتفاع رو غلط نشون بده بلالا دلیل ناشته خلبان ارتفاع خودشو هزار پا بیشتر از اون چیز رو که باقییت داشته نشون بده خواستیم که اون دستگار رو تو ایران آزمایش بکنیم که در ایران امکانش نبود گفتن این سیل فقط کمپانی سازنده میتونه باز کنه و چیز بکنه به من معمولیت دادم که این آتیمتر رو برداشتم بردم امریکا در کارخونی سازنده اونجا باز کردن چک کردن و متوش شدن که بله دستگاه اشکال داشته و ارتفاع رو هزار پا کمتر از ارتفاع واقعی نشون میده یا بیشتر نشون میدهند دقیقا یا در نیست و دل سانه همین بود که ارتفاع رو اشتباه نشون میدهد آتیمیتر
00:33:10--->00:39:11
spkr_02: خب نسی، دوستان این بحث برحال پرش رایز و کاین پرشه رو از کنم خدمت شما اینا رو بعدا انشاءالله سر فرصت خدمت این بزرگان و دوستان انشاءالله باز میکنیم صحبت میکنیم که حالا برای حقای مسافر بری که یه مقداری شرایط بهتری براشون محیاه هست ها پای جنگی خلبان ها مجهزم به ماسک و اکسیژن این که دیلویتر دیمند در واقع داره اکسیژن میفرسه یعنی 50-50 درصد اکسیژن 50 درصد داری برای بعضی ها 50 درصد از هوای داخل خود کاکپیت یا کابین خود خلبان و جایی وقتی که زینو ما 100 درصد میذاریم 100 درصد اکسیژن میاد و داخل وقتی امیجنسی میذاری اکسیژن هاول میده تو حلقت امیجنسی برای زمانیه که شما هیچ حسی نداری و حالی نداری و اصلا نمیتونی نفس بکشی امیجنسی میزنی اکسیژن رو یعنی یه جوری میخورمه بگه اونم برای یه لحظه از امیجنسی یه لحظه اکسپریم در حدود فشار میدی میاد بعد ویل بکنی برمیگرده رو 100 درصد که بعد وقتی برشگردونی میاد تو حالت نرمال که نرمالش 50-50% اکسیژن هست و 50% این برای جنگنده ولی برای حواب پانی مسافر برای اکسیژن رو دستگاه های ایر کاندیشنی که برحال هوا رو هم فیلتر میکنن این روزهای کرونایی که برحال فیلتر میکنن بایپس میکنن یعنی هوا سیرکولیشن داره و میره و یک هوا جدید و دستگاه هواستاز دوره داخل سیستم میاد که حالا اخیلان هم پوز میدن که ما فیلتر بهتری انجام میدیم برای بحث هم اکسیژن به همراه اینا به همراه دیپریشورایز کردن یعنی پریشورایز کردن برای مسافر برای مسافر بایده کابین برای مسافر و کرو فرق نمی کنید داخل خلبان اگر خلبان ساید این دور رو باز بکنه و همون دار کل کابین هم دیپریشورایز میشه بس اگه به در داره پنجره و دری که باز میشه دیپریشورایز شده و سریع هم پریشورایز بیشه اگر بسته بشه اگر بتونم ببندن اون فیلم هایی هم که لطفا میبینید روی هوا که یا رو داره نمیدونم چه روی هم جام فرقاییز هایی دریان یا رو چیزشو در ورده این موبایلشو در ورده رو حوا رو حوا مثلا پنجره در واقع از ساید ویندو کل کل که بیرون داره سیلفی میگیره اینا همه فوتوشاپ دوستان در واقع اصلا همچین چیزی رو وجود نداره که یک خلاوان بتونه تی هوا کلش رو از پنجره بیرون بکنه که اونم از سنبلی خودشو جدا کرده باشه اینا فوتوشاپ در دقیق نکنید بحث اون پنجره باید موقع بسته باشه و روی زمین آل ویندوز و دور سیکیور یعنی سیکیور که پرشرایز سرو کنه انجام شده و در واقع گیج رو بخونه خلابان و ببینه که این پرشرایز شده این داستان رو که باز شده اونا برگی بررسیه این هست که آیا تو هوا باز شده یا لچ باز شده یا چه شده ولی قطعا بسته بوده خلابان پنجره رو بله این بسته بوده منتقا کاما سیکیور نمود دابتان حسام ایمانی عزیز ممنونم میگن سرنگ همزهی میلادتون گرامی با عرض ارادت به امیران بزرگوار این آقای حسام ایمانی هم از خلابانان خوب کشورمون هست که داره در صنعت جنرالوییشن داره خدمات میده و زحمت سیادی داره میکشه و انشالله که یک بستری ایجاد بشه که جنرالوییشن و تمام مسیح های پکیج های پروازی توی راستای سواد و علم و دانش که این دوستان دارن انجام میدن همه یکاسه بشه انشالله و امید خدا که یک بحثی هم هست و امید خدا که انشالله یک نواختی رو یادتونه تیم سار هیدریان تیم سار فرغانی بله بله بله نیروی هوایی یک نواختی داشت در تمام پایگاه ها برای تمام معلم ها برای همه که یک نواخ کنن آموزش رو و علم رو اگر تی سی تی اوی میومد اگر چنجی میومد برای پیو ایش برای کتاب داشتوان برای چنج هایی که میومد شما پک میکردیم و میفرست دیم به گردان ها گردان ها اینا رو افسر یک نواختی بزنه تو اپروش پلیت های این دوستان که طلب با اپروش پلیت مثلا با حالا چی میزنم بخواد مثلا ستید اساییدی فلان رو شود کنه این آبدیتش اومده باشه بزاری تو اپروش پلیتش و حتما هم باید آبدیت میبودن شبا این یک نواختی جوری بشه که در تمام ایرلاین ها در تمام بخش های اوییشن چه جنر اوییشن چه برحال بخش خود اوییشن و کامرشی ها رو و همه جا همه جا این نیرهوایی به نظر من خیلی رسم و رسوم خوبی هست که بتونه و یادمه که ما جناب فوقانی ما سر تاریخ تولدامون میرفتیم برای معاینات من برای مدیکال من سر تاریخ تولد من بود چون قشن یادمون بود که مدیکال من اکسپایر نشته سر تاریخ تولد من میرفتیم برای مدیکال من خب خیلی ممنونم ازتون بفهمید غربان اگه مطلبی هست مونده بفهمید خشک
00:39:16--->00:39:20
spkr_00: ممازین ادام با خانتا محمون ممازین از شما تو پرازیز
00:39:18--->00:39:39
spkr_02: از شما دوتا عزیز که دوتا سانهه دو فرمانده نیروی وقت رو با کرو متاسفانه و با تمام یارانشون جناب فرغانی جناب فکوری بودن و کیا میشه بفرمایید؟ فکوری فرمانده نیروه وقت رو با کرو متاسفانه و با تمام یارانشون
00:39:38--->00:39:59
spkr_01: پرامانده نیره اوالی فلاهی فروزان الان یادم نیست اسامی ولی پرامانده سپاه شمخانین هستم این پرامانده سپاه بودن
00:39:58--->00:40:05
spkr_02: آها پس سی سر و سی دی آی پی که نبوده همین سی سر و سی معمولی بوده
00:40:05--->00:40:09
spkr_01: موسیر موسیر بود
00:40:12--->00:40:18
spkr_02: بله فلاهی کلاه دوز کلاه دوزان
00:40:23--->00:40:29
spkr_01: و یکی از فرماندان سپا که قبلا در حضستان بود
00:40:30--->00:40:57
spkr_02: من جناب لغمان نجاد ازم گفتن که لاحضوز بله من میخوام محبت بفرمایید جناب بریانی ها جناب فاغانی هر کدومتون امشب لایف رو تقدیم کردیم به شهید کوپال شهید کوپال عزیز که برحال الان نمیدونم کدومتون میخوین راجبه ایشون یه میاداری هم صحبت کنید که دیگه ما جان کلام هم تموم کردیم
00:40:58--->00:41:02
spkr_01: جهان ها را بله هم خواهد سپاکه میگم جهان ها را بود
00:41:04--->00:41:11
spkr_02: توی خوررمشه شهید نشد توی خوررمشه بفهمیسه
00:41:10--->00:41:42
spkr_01: تو خوردمشهر تو اون جلسه که قبل از جنگ من تو استانداری خودستان بودم که ایشون رئیس اطلاعات سپاه خوردمشهر بود که اونجا بهش گفت محراخ داره آماده حمله میشه باید ما کاری بکنیم اینا گفتش که بذارین بیان مگر این که از رو جنازه مراهد بشن که من بشه گفتم از رو جنازه مراهد بشن چه پایدهی به حال این مملکه داره ما باید از رو جنازه مراهد بشن همون اقای جانهارا تو این هواقه ما بودن و شهید شدن
00:41:39--->00:41:48
spkr_02: مستشاری هم بودن میگن بله
00:41:46--->00:42:30
spkr_01: مرزاد مستشاری هم بود. از این مرزاد مستشاری هم بود. مرزاد مستشاری واقعا مرگ عجیبی داشت برای اینکه مرزاد تو دست احواز کار میکرد. یک ماه بود تو دست بود اون روز معمولیتش تموم شده بود. صبح این هواپیما های سی سی سی که میشینه تو فرودگاه احواز فکورینا که پیاده میشن. مرزاد پای احواز بود مرزاد میکرده مرزاد میکرده صبح برگرده به تهران. فکوری میبیندش میگه کجا میریم؟ میگه من مموریتم تنوی شده میخواهم برم تهران. میگه حالا چه عجلی داری. صحب کن اصری با هم میریم. دستشو میگید. دست مرزاد میگیرد. نمیذاره سوار هواپیما بشه. با خودش میاره. و بعد اصری با هم سوار هواپیما های اصری میشن که مرزاد هم کشته میشه.
00:42:32--->00:42:40
spkr_02: درود بر شما. لایب امشب تقدیم شده به شهید والامقام سلشگر خلبان عبدالرزا کوپال. بفهمید.
نظرات
ارسال یک نظر