کپتن فروغی ، کپتن روادگر ، کپتن جاویدراد(1)
00:00:00--->00:07:06
spkr_02: من از این پرسیل میخوام استفراده کنمان به تمام دوستان هم رزمای خودم در نیروی هوایی و ارتش ایران به دیمسیله بعد از چهل و دو سال سلام ارز کنم و خیلی بسیار خوشحالم که صدای شماره میشترم و صدای منم میشترید و این رابطه برقرار شده. من دو تا خاطره هست که بعد خدمتو نرز کنم اینطراو خمزهی. یکی این که من وقتی که از ایران خارج شدم بعد از درزدیک یک سال دربدری رسیدم به امریکا و فقط روز چونم اونم خلابان بود ولی اخواد شده بود در امریکا در هیستان تهیزاس بود. ما در خونه نشسته بودیم که تلویزون نشون داد که عرام به ایران حمله کرده. و این برمن خیلی دردناک بود. یعنی یکی از تاریکترین نقاط زرگی من بود. شروع کردم، حالت خیلی بعدی پیدا کردم که اون همسر امریکایی دوست من اومد به لیبان آب ببداده اینا. شروع کردم تلفون زدم به ایران و نمیدونم میدونی که در زمان سال هشتا تلفون زدم به ایران چقدر مشکل بود و چقدر گرون بود. من در اون سد شهستفتاد دور کود تلفون هم شد تا تونستم اول با شادروان علی محمد سلیمانی تماس بگیرم. تیم سلیمانی تماس بگیرم و از ایشون تغاظا کردم که بفرمانده این روایی بفرمین که من حاضرم که دافتالب هستم بیام در جنگ شرکت کنم. و فقط یه خواهش کوچی دارم وقتی که معمولیت هم تامون شد تحصیلات خروج من از ایران رو در اختیارم بذارم. که جناب ناصری رفتن پیش فرمانده نویابای فکوری بود. جناب سلیم فکوری بود و فکوری خیلی تشکر کرده بود. گفته بود از اش تشکر کنید. هر لحصه که احساس کردم که احتیاج هست به شما خبر میدم که هیچ خبری داده نشد. این همه سال برش تعلیم و تربیت دیده بودم و متاسبانه نتونستم در جنگ شکر کنم. این همه سال بود و مصافر بردی. یک قرارداد داشته این شرکت ما که وسائل تحویلی ایرفورس نیروی هوایی مصرو ما از امریکا میبردیم و قاهره خالی میکردیم. دو سال و دیم این پرواز ادامه داشت. تا اینکه در این پرواز ها ما رفتیم از توسان آریزونا یک محموله زدیم که همش نشک های ای جی ام سیکسی فایب بود. که من البته تو ایران ای جی ام فوری فایب داشتیم ولی ای جی ام سیکسی فایب داشتیم ولی ای جی ام سیکسی فایب بودم. ولی ها ما کنه این موشک های ای جی ام سیکسی فایب ما اومدیم تبقیم همه بود قاهره و قاهره نشستیم و من متاجه شدم که این افلوت که میکنن این بارک خالی میکنن به جایی که ببرن طرف این جایی که انبار نیروهاوی مست بود دارن این رو لوت بیکنن روی دوتا هواپمای باری عراق. سال هشتاده سه ارز بیکنم قد نتویم. نه شرکت ما نه من هیچ کدوم از این مسئله خبر نشستیم. یه برنامه بود که امریکا و مصر با هم بیخته بودن که این موشک ها رو به این ترتیب در اختیار عراق قرار بدن. که من واقعا دواره دگرگون شدم و به کرو گفتم شما بری این هوتل و من بعدم میام. میدونستم که از هوتل نمیتونم زنگ بزنم به ایران اینو خبر بدم چون کنترول میشود اینا و بلاخره یه فقی به سرم بزد یه فریکانسی بود که از شای ایرانی رو از را چکت افتاده میکندم برای تماس با دیسپچر ایرانی و تیران فریکانس ایچ اف بود. اسم بشم بود چارلی چارلی. من تو این گرمایی 120 درجه 130 درجه قراره چون هواپما ما اپیو نداشتیم. رفتم توی ککپیت و رادیوی هف رو روشنگ کردم و بعد از 20 دقیقه، این ساعت که دار زدم چارلی چارلی. دیسپچ ایرانی و من گفتش که هواپمایی که، هواپما ایرانی که دیسپچ رو تدام میکنه بفرمید. من گفتم من هواپما ایرانی نیستم من یکی از افسران صافق نیروی هوایی ایران استم. و یک خبر بسیار مهمی دارم که خواهش بکنم من رو پچ کنید به فرمانده پایگا یکم. من این خبر رو در اختیارش رو بزنم. یک خورده اینا با همدیگه چیز کردن. این رو بلاخره بعد از یک میستقیقی من وصل شدم به فرمانده پایگا یکم. شادروان، حوشنگ، صدیق. و بعد این رو در زمان که این کاری میکردم رفتم توی تاور برودگاه قاهره. چون اونجا زیاد میرفتم همه من رو میشناختن اینا. و به یه صورتی کوپی فلایت پلن این دوتا آقای اراقی رو برداشتم. و اومدم توی کارکوید با ایچ اف. تمام این فلایت پلن اینترنشنل فلایت پلن رو با تمام جزئیاتش برای شادروان صدیق تعریف کردم. و ایشون بلا فاصله با فرمانده نیروی وقت درنگ موینپور تماس میگیرند و با هلیک بوته میرند در ستات. و اینا رو البته من بعدم سالها بعد بکنم از جناب فرغانی شدیدم. که یه کمیسیونی در ستات تشکیل میشه. یه کمیسیونی در ستات تشکیل میشه. که فرمانده نیروی و خیلی از بچه های تر و برنامه و عملیات بودند. و اینا ها این برنامه رو چیز میکنند. تصمیم میگیرند که این چون باید ورد خواه که کویت بشنند برای که این هواپیما رو بزنند. و متر زیادی خواهد داشت. و فقط تنکاری که کردن یک هواپیما هایی سیستد تیه شنوا یا خوبباش بهش میگفتند. فرستدن و اون تعیید کرد که این هواپیما ها در اون ساعتایی که من گفتم از مرز عربستان اومده کوویت و از مرز کوویت اومده در مغداد میشه است. یکی از ریسک هایی بزرگ زندگی همون چون اگر دولت مصر یا دولت امریکا ها در اون زمان میفهمید که من همچی کاری کردم، خدا بدونی که من الان کجای جهنم در زمال سختن بده.
00:07:06--->00:07:44
spkr_04: خدا نکنم. من اولا میخواستم یه آنسراک میانم خیر مقدم ارزو کنم خدمت آقا به آسمان آداده سرفراز بزرگمرد نیروی هوایی تیمسار کپتن من چهر روادگره عزیزم کسی که ده سال از عمر نازنینش رو شاید کم و بیش در زندانهای عراق به سر میبرد و خدا میدونه که چه خدمتهایی به نیروی هوایی و چه خدمتهای و بیشن ایران کرد که نمونهش همینجا باقید دستشون هستن دوستانشون دروز بر شما
00:07:45--->00:08:31
spkr_03: من سلام رو ارز میکنم خدمت جنابالی خدمت استاد عزیزم جناب فروغی بعد مسود جان عزیزم خوب برشمان خوشمانم که در لایو شما هستم جناب فروغی از استادای بنده بودن ما در بوشه در گردان شستی کشکاری زماری که تیم سهار ایز از ستا بعد فرماده گردان ما بودن با هم افتخار پرواز داشتیم خیلی خوشحالم که در لایو شما هستم همچنین در شیراز با هم بودیم شیراز بودیم و از شیراز سال پنجاه منتقل شدیم ما بوشه در خدمتیشون بودیم تا زمانی که انقلاب شد
00:08:33--->00:08:39
spkr_02: آقا ترین و بهترین خلبانه گردان ما بود
00:08:38--->00:08:44
spkr_03: استاد عزیزم شما بهترین خلابان بودید
00:08:43--->00:08:48
spkr_05: با شاید. به دونه استرس. تاروز به دونه استرس.
00:08:48--->00:08:51
spkr_03: منه دیگو úنه ای شرس ایل باناد
00:08:55--->00:09:21
spkr_04: پسر افشین اقبالی، پسر تیمسار شهید اقبالی از دوگاهه عزیز به شما و هر سی شما عرض ارادت میکنند و عمومن شعر عزیزم که دارن میگن که ارادتمند درود بر شما چه بر جمع زیبایی؟ جمع روادگر عزیز سورپرایز امشب بودند
00:09:20--->00:09:38
spkr_03: قربانتون برم من افشین عزیزمو از دور می بوسمش واقعا افتخار منه الان ماشالله دکتر شدن بعد خیلی افتخار میکنم پیشون بعد پدر خدا بیامورزشون واقعا یکی از دوستای عزیز من بودن واقعا روحشون شاد باشه
00:09:39--->00:10:13
spkr_04: برو برو شما. جام رقاد گرد. من میتونم که همه مشتاقیم یه مقداری از شما بشنمیم. که جام عبدالله فرم اومدن رفتن اگر مطلبی هست که تو دلتون مونده از اوییشن بفهمید تا این بزرگان اوییشن ایران و جهان که شما شنیدید جام فروغی دیگه حواب مایی نمونده که ایشون واقعا روش اکسپرت نباشن و جناب کپتن نازرین کپتن جاویدراد هم همینطور. بفهمید غربان.
00:10:14--->00:11:34
spkr_03: من ارز کنم خدمت و من از دور خدمت کپتن عبدالله خیلی سلام ارز می کنم و دستشون رو می بوسم ارز کنم که ما که از اصارت برگشتیم تقریبا دو سال در ایفورتز بودیم که ما را بازشست کردن و ما رفتیم تو ایرانه را استخدام شدیم البته استخدام روزمورز یعنی به صورت روزمورز استخدام شدیم دائمی نشد که از طرف نیروائی بریم اونجا منتقل بشیم در هر صورت ایشون خیلی کمک کردن اوائلش به ما خیلی کمک کردن و من با ایشون مساحبه داشتم و بسیار انسان مرد بسیار بزرگوار من خوشحالم که واقعا از طرف ایشون استخدام شدم بعد رفتیم اونجا من تایپ ایرباس بودم تقریبا یه هشت سالی ایرباس فرواز کردم بعد از هشت سال دیگه ایران ایرتور خلابانهای روسیشون میخواست عوض کنه که کپتن عبداللهی ما را خواستن و اونجا به اموان رئیس عملیات بودن ایشون بعد ما را استخدام کردن و همون سری اول ما را فرستادن برای کپتنی توپلوف و من رفتم اونجا چیک شدم و کپتن توپلوف شد
00:11:36--->00:11:54
spkr_05: که ما هم افتخار اینو داشتیم که در خدمتتون بودیم کلی چیز یاد گرفتیم کپتن همه چی یاد گرفتیم ازتون و به قول معروف این افتخار ما بوده که با شما شروع کردیم کپتن و افتخار من این بوده که چکم کردیم شما اصلا یعنی اینو بدون تارو فرض بودم خدمتون
00:11:52--->00:12:00
spkr_03: شما و هم دوراتون خوب بودید و شما بسیار عالی بودید
00:11:59--->00:12:45
spkr_02: از این بازشستگی از ینایتید ایرلائن پنجشی سال کورپرژیت و پرایویت جیت میپردم بیشترش روی چلنجر سیکس او وان شیش سد و یک بود و با این حاف اموم هم تمام آفریقا بود تمام میدلیست و فاریست و همه جر و روسیه و اینا همه رو پرواز کردم و مبدی بر تریفت نباشه از خودم امیدوارم که اینطوری من تا شست و نه سالیگی پرواز کردم و مجموعا 47 سال پرواز کردم و با حاف اموم های مختلف
00:12:45--->00:13:29
spkr_04: اجونه دارم اجونه دارم یک نوکسر رو بگم جامل لغمان نجات به شما به هر سه شما این مرد همرزم جناب روادگر آزاده قهرمان نیروی هوایی و بزرگنات در اویشن ایران جامل لغمان نجات به هر سه تون درود بفرسته منتظر شما است جامل لغمان نجات جامل لغمان نجات از کام خوهرزادی کپتن فروغی عزیز خدمت داییشون هم سلام رسوندن من این کامپلیمنتار هم بخونم فکر بیکنم خادم پارمیسا اگر پارمیس پارمیس بفهمید بفهمید جامل روادگر بفهمید
00:13:30--->00:14:03
spkr_03: من ارز کنم که یه روزی اتفاق داشتم پرواز می کردم فکر کنم کپتن فروغی اون موقع در جوردن یعنی ایرلاین داشتم پرواز می کردم بعد به فارسی صحبت کردم من اصلاس کردم که ایشون جناب فروغی باید باشن بعد از عدب کردم خدمتشون منتها متوجه نشدن بعد مشکوله کامنیکیشن بودن و من دیگه بیشتر مزاهمشون نشدن ایشالله که همیشه موفق باشید برو برو بشوان استخار می کنم
00:14:01--->00:14:34
spkr_02: من استخار میتونم بود اومده که اگر فروغی تماس گرفت باشت صحبت نکنید
00:14:36--->00:15:56
spkr_03: من عرض کنم خدمتون که خیلی عرضتر می کنم خدمت دوستای عزیزم به خصوص جنران لغمان نیجات من سود جان عزیز که الان خب دیگه سینیر کپتن هستن دیگه خیلی خوشحال این واقعا ایشون یکی از خلبانه خوبه اون موقع که من کپتن بودم ایشون میمان فیستفیسه پرواز بیکردن من موقعی که واقعا با ایشون پرواز بیکردم اصلا واقعا راحت بودم راحت بودم یعنی بلند می شدم راحت می رفتم تو کابین و بر می گشتم بعد ایشون هم کامیونکیشن انجام بیدادن هم پرواز انجام بیدادن تمام پرواز های مسکومونو که واقعا شاید کپتن فروغی در زیران باشند خیلی پرواز های سختی بود پرواز های مسکومونوش با ایشون پرواز می کردم با خیال راحت می درستم که واقعا ایشون کارش را خوب انجام می دهده و من واقعا مثلا همون پرواز بوشیر پرواز کیشتا دوبهی واقعا خیلی فاصله کم با اون توپلوف با اون نویگیشن سیستم زعیف ایشون واقعا اینقدر کارشونو خوب انجام می دادن من کیف می کردم لذت شما لطف در میکنم و افتخار میکنم که الان یکی از خلبانهای خوب کانادا هستنی شد اینشالله که همیشه سلامت باشن لطف در میکنم
00:16:03--->00:16:45
spkr_04: خواهدتون جام فروغی سلام میکنم بهتون بهبه جناب مسعود خان که حتیم مسعود خان عزیز خدمتون از فرغی بفهمید جناب روادگر از جام فروغی بفهمید چقدر عالی همه جناب عبداللهفه اصلا خب درست درست حضور زهر نداره چقدر شاید داشت و چه کارهایی برای چه کسانی کرده بودن ماشاءاللهفه آقای چیز جاویز رو دو ست طور کشید توضیح دواما شما اگر شما نبودی من الان خلبان نبودم جناب ببینین جناب تیمسان
00:16:44--->00:18:55
spkr_05: ببینیم جب تیمسا من یه کچیک خدمتون عرض بکنم ببخشید خوبی رو ما هیچ وقت نمیتونیم پنهان کنیم یعنی خوبی هیچ وقت فراموش نمیشه بدون تاروف من این افتخار نداشتم که با کپتن فروغی پرواز بکنم ولی این که من عرض میکنم با کپتن روادگر پرواز میکردم خوب یاد میگرفتم بعدی ازشون ندیدم این ممنی بر این نیستش که من خدایی نکرده بخواهم چیزی رو اگزاجره بکنم این واقعیتی بوده که من عرض میکنم واقعیتی بوده که اگر مثلا با کپتن لغمان نجات پرواز کردم نباید یادم بره با کپتن اکبری نباید یعنی خوبی ها رو ما هیچ وقت یادمون نمیره بدی ها رو تلاش میکنیم که فراموش بکنیم چون از سر عکس میذاره روح و روان آدم ولی این که ببینید کپتن روادگر واقعا دست نسل ما رو گرفت اعتماد کرد به ما اون هواپیمای سخت رو داد به ما در کنار کروه ایرانی پرواز کردیم خوبی ها رو برداشتیم بعدی ها رو هم گذاشتیم کنار و این هیچ وقت فراموش نمیشه یعنی من تا عبد مدیون کپتن عبداللهی فر هستم من تا عبد مدیون لطف کپتن روادگر هستم ببینید اینا رو ما نمیتونیم فراموش بکنیم اصلا بحث اگزجره کردن نیست پس بنابراین ما باید اینا رو بگیم ما باید اینا رو هی بگیم هی بگیم تا بقیه هم یاد بگیرن این خوبی رو بگن این که به قول معروف نگه دارن پیش خودشون اصلا چیز درستی نیست و ما باید تشکر بکنیم از لطفی که دیگران به امون داشتن بابت شرایطی که درش هستیم این که من الان اینجا دارم راحت زندگی میکنم کارم رو میکنم این برمیگرده به بگیراند من این اتفاقی نیست که برای من در ارز دو سال گذشته اتفاق افتاده باشه این برمیگرده به بگیراند من که چجوری به من یاد دادن اون نگه دیل استرسمون رو بتونیم کنترول کنیم تبدیل به پازیدیل استرس بکنیم و بتونیم پروازمون رو منیج بکنیم ببینین اینا همه رو من یاد گرفتیم کجا یاد گرفتیم تو ایران یاد گرفتیم و اینا همه ارزشمند تیمسا و من هیچ وقت نمیتونم اینا رو فرموش بکنم
00:18:55--->00:19:11
spkr_02: جناب همزهی من یه تغاظایی از اتون دارم اگه امکان داره یه روز جناب منوشهر محققی رو بیاییم بالا چه همداره من بوده و ایشون فکر بونم بالاترین معمولیت برون مرزی رو تا جنگ انجام داده
00:19:11--->00:21:01
spkr_04: بسیارید به جهان منوچه روادگر عزیز که هم میدونم خیلی دوستشون دارن هم میدونم که شاید روی ایشون رو بگیرم من ایشون رو دوت کردم جهان فروغی عزیزم یه بار با جا میزد ستا قرار بود بیان و متاسفانه خب یک شرایط بیماری دارن یه شون متاسفانه بیماری شدن که بعد از این همه زحماتی که برای جنگ کشیدن بعد از این همه زحماتی که برای مملکت کشیدن شما میدونید ایشون خلبان ایرانهیرم بودن و جد الان حقوق ایسون از ایرانهیر میگیرن خدمات بسیار زیادی برای نیروی هوایی اویشن کشیدن ولی مز خوبی نگرفتن متاسفانه بیشتر از همه زیاد قلبشون داغ داره و سین سوکت هستن متاسفانه متاسفانه مسئولین نامهربان ما حق خوبی به این قهرمانان جنگ ندادن من این رو بارها گفتم تو این لایف ها که حق این قهرمانان این نبود حق مردم و عزیزی که الان میگن ما با آتش نهستیم اون نیست حق این قهرمانان این نبود همه تونن میدونید همه مسئولین خودشون هم خوب میدونن خدا وکیلی سینه شون بیشتر از همه جایه برحال بدنشون درد داره به خاطر اینکه ایشون درد آرتروز گردنی که دیویس اوبر دیویس معمولیت جنگی رو داشتن خیلی راحت میتونن تحمل کنن ولی یک سری دردها متاسفانه های گردنی که
00:21:01--->00:21:04
spkr_01: دیپریشن شدید دارند
00:21:05--->00:21:22
spkr_04: حالا اینی که حتما جامع روادگر باید زحمت بکشه قبول بده اینشالله این مرد بزرگ جنگ رو بیارن و اینشالله اگر بتونیم به کمک این بزرگان رازیشون کنیم که بیان که حال آلی میشه جامع روادگر بفرد
00:21:21--->00:21:58
spkr_03: جمع راودگرده فهمید جواب همزهی من سایم میکنم حتما سایم میکنم و دلم میخواد ایشونو ببینم خیلی دلم میخواد چون یکی از دوستای عزیز من هستش همشهری من هستش به ایشون واقعا افتخار میکنم متاب همطور که زیناب فرقی فرمودن ایشونو یه مدار دل شکسته هستن یه مدار ناراحت هست از بابت اتفاقایی که براشون افتاده من سایم را خواهم کرد انشالله که بتونم بایشون تماس بگیرم و حتما این قرار را بذاریم که در لایو شما باشیم امیده خدا انشالله
00:21:58--->00:23:05
spkr_04: استخار تمام قدر در حضور شما قهرمان در حضور جناب محقوقی که خب من یه لایب سه ساعته بایشون گذاشتم حالا این تاب سیکرت بمونه ما برهاد یه ضب کردیم یه جایی نشستیم با هم خاطراتی برای من تعریف کردن که خدا شاهد اگر شما بشنوید مو به تنتون میسته چیزهایی رو گفتن که همزهی من اینا رو هیچ جایی نگفتم اینا رو خود دارم بچه میگم چون دوست دارم ولی جایی نمیذاری گذارم چشم تا زمانی که اجازت ندن من هرگز اینا رو پخش نمی کنم ولی دوست دارم جام روادگر این افتخار نصیب جام روادگر بشه که همشهری و همرز به نازنینشون رو به خواسته جام فروغی ها و مردم عزیز ایشالله بیارند و امید خدا ما بتونیم خدمتشون باشیم حرمونتون جام فروغی به تهمه این شما مذلگی دارید تا من این جام راست نمیدونم چرا متاسفانه چشمشون زدیم نتشون خوب بودتا فهمید
00:23:06--->00:23:44
spkr_02: عرض کنم زیرسون میخواستم از این فرصت استفاده کنم مسیبت وارده به قطار سرور خودم آقای فریدون طالب دوست که سه روز پیش فرزین طالب دوست را دست دادن به خانواده نیروهوایی تسلیت بگم و امیدوارم که غم آخرشون باشه ایشون طالب دوست یکی از بجسی ترین و روشنفک ترین افثاره نیروهوایی ایران بود و ایشون در زمان جنگ در پایگاه بعدتی با مان ماون پایگاه خدمات ارزندهی انجام دادن که همیشه به یاد خواهد
00:23:44--->00:24:31
spkr_04: لطفاً به احترام جناب فروغی که مطرح کردم بندم در اول لایب گفتم به احترام جناب طالب دوست در از این فقدان این فرزند فرهیخته این فزشک ناماوری که در برحال امریکا هم بسیار خدمات زیادی کردن دو تا فرزند و یک و همسر دارن به احترام ایشون لطفا این قلب های سبز رو بفرستید که جام طالب دوست ببینن و این مردم ببینن که چقدر ایشون احترام بودن پیش مردم ایران درود بر شما بفرمایید اگر شما هم تصریعتی دارید جام را جناب جاوید را جام فروغی بفرمایید لطفاً
00:24:33--->00:24:41
spkr_03: خب بنده هم خیلی خیلی تصریحت ارزمی کنم. اینشالله که خدا بهشون سبر بده.
00:24:40--->00:24:53
spkr_05: هم درم تصوییت ارزوی کنم به خانواده شون و این دارم که خدا بهشون سبر بده سایه شون با رو سر خانواده شون باشه و ما دیگه چنین یه دوره هم که هستیم این دارم که خبرهای خوب باشه چنین اخباری رو اصلا نشتم
00:24:55--->00:25:17
spkr_04: خیلی ممنونم بفهمید شما اصلا یه مطلبی راجبه ایشون بفهمید جناب فروغی کربتن فروغی عزیزم که اصلا یه مقداری دوستان بیشتر بشناسن شد انا بردی سآل و علامت سآل تو زهنا میاد که یک جوان فرهیخته مثل ایشون چی شد که یه دفعه از بین ما پر کشید
00:25:17--->00:26:11
spkr_02: ایشون همتون که ارسکتان خودشون پزش بودن، پزش بسیار معفلی هم بودن، همسرشون هم پزش خستن. ایشون سه روز پیش از سر کار برمی گرده میاد منزل و میگه من سرم درد میکنه. و یه دوتا قرص مسکین میخوره و اینا یه نیم ساعتی دراز میکشه بلند میشه، میگه من سردادم بسیار شدید شده. بعد زنگ میزنین بیان دنبالم. زنگ میزنن آمولانس میاد دنبالشو به بیمارستان که میرسه دیگه متاسفانه برایندد شده بوده. یعنی مغزش از کار افتدود. ولی بدنش همه چیز کار میکرده غیر از مغزش که دکترها گفتن که متاسفانه هیچ کارش نمیشه کرد. داغ بزرگی رو بر پدر مادر و خانواده و همه ایما گذاشت و رفت بوده.
00:26:11--->00:26:26
spkr_04: اون تحصیلت میگیم به متر جناب طالب دوست که به زحمات بسی جناب روادگرد جما میدونید دیگه جناب طالب دوست از شما بشتمم جناب طالب دوست رو بتهمید معرفی بتهمید لطفاً
00:26:24--->00:26:46
spkr_03: دوست رو به تحمید معرفی به تحمید دطفا البته من ایشون رو جز خلبان های F5 بودن ما زیاد باشون در تماس نبودیم اما شنیده بودن و دیده بودن که ایشون بسیار خلبان خوبی هستن بسیار خلبانی بود خوبی بودن و خدا واقعا به ایشون سر بود
00:26:47--->00:26:59
spkr_04: خدا نگهتاراتون باشه. بفهمید. هر کنم از شما دوستان مطلبی مونده که دوستانید بطرک کنید. بفهمید. اگر نه من چند تا سآل دارم بپرسم ازتون.
00:26:59--->00:27:14
spkr_05: من بازم پشترکور میکنم از کپتن روادگرد که اومدن سپرایز کردم من و من واقع خوشحالم از این که دیدم اشون یاد خاطرات خوب پروازیمون رو افتادیم مایدارم که سایه شون با سر خونواده و دوستان باشه و به زودی ببینیم اتون
00:27:17--->00:27:21
spkr_04: ایشتران بیشتار بیشتار ایشتران بیشتار ایشتران
00:27:17--->00:27:21
spkr_05: ایستران بیشتران بیشتران بیشتران بیشتران
00:27:21--->00:28:22
spkr_04: عزیزان میننده ی لایف بنده علی فارس هستم ایشون تازه شروع کرده خلابانی رو علی فارس هستی سهیدی مرسی خدا انگه درستم اومده اینجا شما پیشم ها خب ممنونم برستم برستم از کنم که من چند تا سوال کنم خدمت شما کپتن فروغی که میدونم ریتایر درسته بر بران دیگه الان من هم ریتایر هست هم هم ریتارده جاویدراد بر جاویدراد میدونم که دارن پرواز میکنن الان کپتن چی هستید که جاویدراد 321 ایل آر مالا اردترانزت افتخار ایران افتخار ایران در در کدوم ایران البته اگر دوستارید هر چقدر دوستارید براند پرواز
00:28:19--->00:31:17
spkr_05: هر چقدر دوستارید خایش میکنم خایش میکنم خایش میکنم به صورت خلاصه من حدوداً 8 سال پیش مهاجرات کردم 8 سال نو سال پیش مهاجرات کردم کانادا خب اول منتظر پاسپورت کندایی بودم بعدش تو همون مدت تونستم که با درسری ها برواز بکنم تو شمال کانادا تجربه خیلی خوبی بود کنترولر اسپیس بود درصد متفاوت بود ما همیشه کنترولر اسپیس پرواز میکردیم ولی خب این شرط کاملا متفاوت بود ولی خب برای بیلت اپ کردن اکسپریینس خیلی خوب بود چون میدونین خود کپتن فروغی دیگه 42 سال ها اینجا دارم پرواز میکنن کپتن روادگرم میدونن حتی خود نیتیوان بعضی وقتا مشکل داشتن تو کاملیکیشن با برژ با تاور با جایی که میرفتیم تجربه خوبی بود برای من و بعدش خب کنب کردم به Air Transl و در همون حالم خب سی ایه منتریال بیس معلم سی سد ارباز سریاز شدم و ارزان وزرگ توانم دارم پرواز میکنم مجددا داریم برمیگردیم به شرط نرمال از اول آگست پروازو شروع میشه برای 25 دستینیشن و شروع میکنیم با هفته هواپیما و کم کم تا آخر دسمبر میرسوننش به مجدد به سی ست هواپیما ولی الان تمام ارباز های سی سد ایه گراند هستش و داریم با همون پروازارو ما داریم ساپورت میکنیم با سی سد ایه بیست ایه های ال آر که خب نیو هستش و همونطور که میدونین فیل ایمپروومنتش بیست درصد کمتر هستش پونسد ناتیک آنمای رنج بیشتر پرواز میکنه و میتونه حتی اکسترا پیلود دوتون داره یعنی هواپیمایی هستش که در حال حاضر خیلی خوب جواب میده و الان ها دارن بقید معروف تایپ چنج ها رو دارن میبنند روی سی سد ویست های یا سی سد ویست های نیوان خیلی خوب ساپورت میکنه این کل ماجره هست ولی در حال سختی های خودش رو داره کامبرت کردن لایسنس سختی های خودش رو داره بچه هایی که اگر دوست دارن از ایران بیان اینجا خوب باید سختی ها رو به جون بخرن حتی قلب دو سال سب بکنن و لازمه هم این هست که حتما پیار کانادا داشته باشن یا پاسپورت کانادا داشته باشن با یه ویزای معمولی نمیشه چنین کار رو کرده اینجا هستن درست خوندنش هم کاملا متفاوته با ایران خوب ایران یا امریکا بوکلت هست شما یه بوکلت یه دونه برای ایتی پیل مثلا هفت ست سوال شما میخونید اون هفت ست سوال ها ستاش میاد ولی خوب اینجا ما چیزی بنام بوکلت نداریم شما باید کتاب بخونید باید حتما درست بخونید و برین امتوانتون رو بینید این مقدار سخت گیری بیشتر هست درست بخونید و برین امتوانتون رو بینید این مقدار سخت گیری بیشتر هست ولی در حال دنیا بازی کمک میکنن به همه یعنی زمانی که احساس بکنن شما خوب هستین براشون و به دردشون میخورید محال اجازه بدن شما برید یعنی نهایت استفاده رو ازتون میکنن در این حال آرامه شما اون امنیت شغلی رو هم بهتون میدید
00:31:21--->00:32:31
spkr_04: عالی بود از این راهنمایی زیبا که کردید اگر دوستان درگید دارن به ها تو کاندا یا تو امریکا حالا پرواز کنند حتما جناب فروغی هم انون احتمالا برای امریکا رو توضیح میدن بعد قبل از این که جناب فروغی توضیح بدن جواب روادگر عزیزم خسته جنگ نواشین خسته اصارت نواشین خسته پرواز های مداوم در اویشن ایران نواشید چه فخری هستید شما من هر موقع اسم شما رو میشنم خدا میدونه که چقدر حس قرور به من دست میده که یک مردی با تمام و جنات با تمام اون قهرمانی ها اینچنین ما شالله هزار ما شالله با سلاوت همین الان هم اگر یه درجه سطفاندویی بچسبونم بگن آقا برید سی سال دیگه خدمت کنید من فکر کنم کم نیارید هزار ما شالله تون باشه بفهمید با از اون دوران اگر میخواهید از دوران اویشن دوست دارید بفهمید یه مقداری که من میدونم چندین تایپ هواپ ما پرواز کردید بفهمید اگر امکانش هست یه مقداری
00:32:32--->00:34:37
spkr_03: ولی من فقط یه خاطره بعد پروازی در اوییشن داشتم با همین مسود جان پرواز داشتیم ما اومدیم از کیش بلنشیم بریم دوبه ما اومدیم سر باند من دیدم که اون طرف باند یه بسیار هوای بدی داره میاد جلو تیز کردم نرفتم لایناب کنم وایست دادم به مسود جان گفتم من سجاب فکر کنم این هوا بسیار بده برای اینکه پروازی که از دوبه داشت می اومد بعد اعلان کرد که من بر می گردم دوبه دوباره بعد چیزه هوا بسیار بده خلاصه ما اومدیم گفتیم اومد دیدم خیلی بسیار باران شدید از روی فرودگاه رد شد ما ما تحقاف انجام دادیم تحقاف انجام دادیم جناب همزه شما نمیدیم این هواپیما چیشون انگار یه دونه پر توی توفان بعد این هواپیما را من به مسود جان گفتم مسود جان من از اوتوپایلوت در اومدیم بعد گفتم مسود جان فقط کمک کن که این هواپیما ما نریم تو آقا بعد بسیار هوای بدی گفتیم یعنی ما به اند این سی بی خوردیم بعد به ته سی بی خوردیم اما نمیدونه چه به هوای بدی بود این شون واقعا کمک که اصلا تمام مسافره حالشون به هم کنه تمام مسافره های که توی چیز بودن همشون حالشون به هم کنه اینقدر پرواز بدی بود اون پرواز برای من در اویرشین این اتفاق یکی از بدترین اتفاقی بود که برای من افتاد البته شما در هواپیمای افور این مشکل رو ندارید چون هواپیمای افور واقعا هر مانورو میتونید انجام بدید هر کاری میتونید اما در هواپیمای سیویل و یه هواپیمای سنگینی مثل هواپیمای توپولوف واقعا سخت شما چون واقعا یه ذره چیز زیاد باشه ممکن استم بال هواپیما کنده بشه نهایتا ایشون خیلی کمک کردم به من خاطرم هست که ابت دقیقه هواپیما کنده بشه باید نهایتا ایشون خیلی کمک کردم به من خاطرم هست که ابت دقیقه
00:34:35--->00:34:51
spkr_05: خاطرم هست کپتن دقیقه خاطرم هست بله خاطرم هست از همیجا من یه ارزاده بکنم خدمت کپتن لغمان نجاد عزیز ببخشید من ندیدم پیغام شماره دست بوسم قربان لطف شماره من هیچ پراموش نمی کنم تو دورهی که با تون پرگاز می کرد
00:34:53--->00:35:22
spkr_04: جناب فروغی عزیز، از شما که هزار ما شالله تون باشه، دیگه کل هواپ ماهای بوینگ رو فکر بکنم از اون ابتدا، تمام سری ها، همه رو پرواز کردید و به هرها تیاری هواپ ماها هم بودید، من میخواهم ببینم این همه پرواز خاطره، چه خاطره هایی به وجود آورده، میشه از اون شیریناش رو برای ما تعریف کنید حالا؟
00:35:24--->00:36:45
spkr_02: خاطرات خوب زیاده خاطرات بد خیلی کم دارم من 165 کشور دنیا پرواز کردم نمیدونم چند تا شهر ولی کشورش رو میدونم 165 کشور پرواز کردم من چهی خان میدونم تو هوای بد یعنی چی من تو هوای بد زیاد بودم و تجربه کردم من میخوام از این پرسط استفاده کنم یک نصیت به خلابان های جدید و جوان ایران بکنم من همیشه گفتم که هر خلابانی باید حد توانایی پروازی خودشو خودش بدونه و هرگز از اون حد تا فراتر نزده ممکنه ماره منوچر مثلا شست باشی ماره بنده چهل باشی خب منوچر تا شست میتونه ولی من چهل نباد برم باده تا درجی کردیم و این نصیت رو خواهش بکنم به همه شایدانتون به همه بگیرین چون توانایی انسان ها در تواز فرق میکنه من نمیتونم کارگریکی آقای اکس یا ایگریک بکنه من همون کار رو انجام بدم شاید من توانایی کمتر باشه لحظه ای که من از اون حد خودم بگذارم لحظه ایست که دنبال سانهه و فاجئه میگرم بگیرم
00:36:46--->00:36:51
spkr_00: تو رو در شما
00:36:55--->00:36:59
spkr_04: از هام کرند و تشواردند نفسه
00:37:02--->00:37:36
spkr_03: همونطور که جناب فروز فرمودند واقعا من فکر کنم یکی از مشکلات پرواز اوییشن همون ویده رستش و واقعا آدم باید خوب فسیلیتی در کشورش باشه که بتونه آدم رو اپتو دیت نگرده در موقع پرواز متعددانه در ایران این اپتو دیت کنمانده اگه اون روز برج به ما میگفت یا رادار به ما میگفت که این هوا بد هستش هیچ وقت ما اون پرواز انجام نمیدهد بله و همونطور کشتیم توی رمپ پرواز
00:37:34--->00:39:13
spkr_05: تقییقا، خاطرم از یه پرواز بود، ما میخواستیم دیپارچر بکنیم افروتگاه نویورک هوای بعد اومد توی فاینال برای وینچی رو اومد، ما نزدیک به 45 دقیقه منتظر بودیم و بیش از 45 و 46 هواپلی ما منتظر بودن برای تیک آف کردن یعنی اجازه نمیدن که شما تو منطقه تو زون های ریسک برید یعنی ما اینجا به قدری دیگه جنافروقی میدونن به قدری ما ریستریکت داریم پرواز میکنیم که من اگر در فاینال سرعتم ایچ از ده نات بخواد بالا تروره بعد از لندنگ باید جوابگوه شرکت باشم یعنی باید جواب تلفون رو بدم و بگم چرا من این کار رو کردم این نیستش که من هر کاری دوست داشته باشدم بکنم در فاینال بخواهم سپویلر بگیرم کارایی که خب خیلی انجام میرن واقعا ریستریکت هست و احترام میذارن به قبلی برای همین هم هستش که خیلی استریت دارن میرن جلو و ریسکا رو همینطور دارن روز به روز میارن پایین تر و با فسیلیتی هایی هم که تو هواپی ماه هست خب مسلمن قطع خلبان کمتر میتونی یعنی جوره از میخواهم اینطوری میگم شاید جوره توانایی کم یا نالج کم بعضی از خلبانها رو سیستم جبران میکنه اجازه نمیده اونا بارد اون زون های ریسک بشن و مجبور هستن که گوراند بکنن مجبور هستن تیکاف نکنن مجبور هستن عبر بکنن و چیزهایی که خب در از دور های دوتا از عرصاتی ده من اینجا هستم و اصلا لزومی نداره من میخواهم در این مورد دیگه خیلی بیشتر تصیده مجبور هستن
00:39:14--->00:39:32
spkr_04: جناب فروغی، جناب توی درباری عزیزم هم به شما هم به جناب روادگر عزیز سلام میکنن و از عدب از جناب فروغی میپرسن که خاطرات شیراز گردان 71 با سفهبت فکوری و جام سمدی رو بفرمین دطفا
00:39:33--->00:40:31
spkr_02: در گردن هفتادیه که اون موقع سرگورد فکوری فرمانده گردن بود و سمدی فریدون خان محاون گردن بود و پرواز شبی بود که حالا من یا به من اطلاع نهده بودن یا من قبطی کرده بودم موقع بیرفی که شروع میشه من نبودم و اینا هی دنبال این ورابر میگردم فریدون سمدی میگه که من جناب سرگوردن میتونم پیداش کنم بگم بیاد موقع یه حاله تور میکشیم و سمدی زنگ میزنه توی خودش بگه بار هوتل کروش در شیراز اونجا بگه آقای فروغی اونجا هستن گفتن بله بهش بگیم که صحبت کنه و بالاخره من رو کشونن توی یه چیز پایگا و پروازش ها با انجام دادیم موقع با یه ست و نیم ترخید با یه ست و نیم ترخید
00:40:32--->00:41:03
spkr_04: روادگر عزیزم یکی از دوستان باها شما و جمع فروغی یکی از این جواب بدید شما جواب بدید میگن سلام من به عنوان یک مسافر حقیمایی که به دلیل شرایط کاری هر هفته از پرواز استفاده میکنم چرا بعضی از خلبانان در پروازهای دارای تکان شدید زیاد رعایت حال مسافر رو نمی کنم و سرعت رو کم نمی کنم آیا دلیل خاصی داره؟
00:41:06--->00:41:13
spkr_03: جناب فروی که استاد بنده اصلا یشون جوابشونو بده
00:41:12--->00:42:39
spkr_02: خیلی هم درست خیلی هم درست خیلی هم درست نه دیده میشه نه پیشبینی میشه و خلابان در این برده هیچ کنترولی نداره ولی مثلا سرعت کم زیاد کردن زیاد پرسیدی در این مسئله نداره فقط باستی راید اید آف باقال مربعه و مردیم تا تموم شدید و مدنو فکر میکنن خلابان از این مسئله لذت بیبرید این بود خلابان داره از این مسئله لذت
00:42:38--->00:43:18
spkr_04: ناراحت از این طور بولند برای اینکه خودشون هم اونجا پرواز راحت تری دارن حالا بیشتر پرواز ها ممنوع اوتو پایلوت هست و خلبان زیاد درگیری پرواز هست
00:43:31--->00:45:19
spkr_03: از کنم جناب همزهی همونطور که کپتن فروغی فرمودن اصلا خلابان هیچ در مورد توربولنس هیچ کاری نمیتونه بکنه مخصوصا که همون کلیر ایر توربولنس باز واقعا این چیزی نیستی متاسفانه چون ما دانشمون در مورد پرواز کل مردم رو دارن بگم اصلا توی من ندیدم که یک دفعه بیان تو تلویزیون بذارن که مردم که اینمه مسافرت هایی هوایی میکنن بیان یک دفعه صحبت کنن بگم به مردم که واقعا مردم اینجوریه تا هاپیما یه خلابانی بیاد اونجا یکی از خلابان ها آین خلابان ها بیاد اونجا صحبت کنه و بگی که واقعا پرواز چی هستش تخصیر خلابان نید خلابان با اوتوپایلوت داره پرواز میکنه خلابان همیشه کپتن عبداللهی موقعی که ما میخواستیم چک بشیم برای پرواز اومدن نشستن تو کاکپیت هاپیما و گفتن که ببینید این هاپیما موقعی که من آب تو این چیز لیوانی نباید تکون بخورم مسافر احل لحظه میترسه یه بریک شدید شما بذارید یعنی موقعی بریک هم شما باید خلابان مسافر نباید بفهمه که بریک شده هاپیما باید ساده نهایتا باید شما بسیار پرواز نرمیخون اما بعضی وقت شما میبینید که دست خلابان نیست خلابان این چیز ارتفاع کم بیکنه ارتفاع عوض میکنه ارتفاع بالا میبینه هنوز توربولانس هستش توربولانس هستش یعنی یه چیزی هستش که نمیشه واقعا این توربولانس رو گرفت و اگه لیویل هاپیمای دیگه لیویلشون اجازه بده رادار میتونه به شما بده که برو پایین مثلا در این ارتفاع پرواز کن واقعا بعضی وقت نمیشه و شما باید همون تو لبه ایجی جهتستریم باید باشید همین جبه تکون باید بخورید
نظرات
ارسال یک نظر